Reis naar en verblijf in Horn aan de Bodensee

12 september 2015 - Gaienhofen, Duitsland

De afstand tussen deze en de vorige camping was ongeveer anderhalf uur rijden en we kwamen hier dus lekker op tijd aan. Mooi weer toen we aankwamen en aangezien we hier 10 dagen blijven zetten we dus de voortent eraan. Campingplatz Horn am Bodensee is 'n bijzondere camping wat de indeling betreft. Er zijn 17 ronde veldjes met elk ongeveer 13 plaatsen die dan ook allemaal in het rond staan. Dus iedereen heeft ook ruim uitzicht. heeft voor- en nadelen. Weinig privacy maar door de grootte van het veld viel het best mee. Weer eens wat anders. De eerste 5 dagen hadden we redelijk goed weer en hebben we veel kunnen fietsen. Daarna veel regen met af en toe beetje zon. We hebben besloten om de plaatsen Stein am Rhein, Konstanz en Reichenau met het openbaar vervoer te doen. Ook op deze camping gastenkaarten gekregen waardoor we gratis gebruik kunnen maken van openbaar vervoer: Trein, bus en boot.

15 september - Bezoek aan Stein am Rhein - de dag begon zonnig maar helaas begon het in de loop van de ochtend te regenen en liet de zon zich ook niet meer zien. En met zon is zeker deze plaats met al zijn beschilderde huizen mooi om te zien. Jammer...........altijd nog 'n keer een reden om terug te komen. Trefwoorden: Zwitsers, zakmessen en koekoeksklokken!!!!

16 september - 30 km gefietst in de omgeving.

17 september - Bezoek aan Bloemeneiland Manau, Een belangrijk onderdeel van deze vakantie was het bezoek aan het bloemeneiland Mainau. Dit is een eiland in De Bodensee en die bestaat uit 2 meren: die Untersee und die Obersee. Het meer ligt op de grens van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het eiland hoort bij Litzelstetten, een stadsdeel van Konstanz. Het is slechts 45 ha. groot, maar met een enorme verscheidenheid aan bloemen, bomen en struiken. Zelfs exotische planten gedijen hier goed vanwege het milde klimaat. Er is een grote kas met palmen en ook met zo'n 1200 orchideeën, maar helaas die dag gesloten. Jammer we hadden graag foto's van die metershoge palmen willen maken. Alhoewel,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ik denk dat ik ze niet eens helemaal op de foto gekregen had. Ook is hier het grootste vlinderhuis van Duitsland gevestigd. Bezienswaardig is ook het barokslot uit de 13e eeuw en de St. Maria slotkerk. Prachtig is het gedeelte met de 270 verschillende soorten dahlia's die volop in bloei stonden.

18 september - Bezoek aan Konstanz -  Dit is een oude stad, aan de oever van de rivier de Rijn gelegen. Meer dan duizend jaar geleden stichtten de Romeinen hier een kamp dat werd vernoemd naar Constantius Chlorus - de grote Romeinse keizer. Tegenwoordig staat Konstanz bekend als een groot toeristisch centrum, rijk aan amusement en interessante plaatsen. Daarnaast zijn er veel architectonische bezienswaardigheden op het grondgebied van de stad. De oude kathedraal "Muenster" is 'n bezoek waard. Tegenwoordig kunt u alleen een crypte en een basiliek zien, die zijn overgebleven van de kathedraal, die in de 9e- en 10e eeuw werd gebouwd. Vanaf 1435 is de kathedraal verbouwd en veranderd. Tijdens deze renovatie werden meerdere torens en kapellen aan het gebouw toegevoegd. Dit is duidelijk aan de buitenkant te zien. In de 19e eeuw werden de gevels versierd met prachtig houtsnijwerk ter illustratie van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van de stad. Sinds 1970 is de kathedraal de plaats voor het uitvoeren van belangrijke evenementen en congressen. Konstanz heeft een ultra modern winkelcentrum (5 verdiepingen) maar ook in de oude stad kun je heerlijk shoppen.

19 september - Bezoek Reichenau.  Het plan is vandaag om het groente- en fruiteiland Reichenau te bezoeken. Dit betekent verschillende soorten vervoer: auto, bus, trein, lopend en de boot. Met de gastenkaart is dit goed te doen en kun je overal uit- en instappen. Met de auto naar Moos waar we de bus nemen naar Radolffzell. Vandaar met de trein naar Lindenbühl waar we overstappen op de bus naar Reichenau. Daar aangekomen blijkt de bus net weg te zijn en moeten we dus lang wachten op de volgende. Wat doen we? Het is heerlijk weer dus besluiten we om naar de volgende halte te lopen. Na ongeveer 3 km komt deze in zicht. Nog enkele meters...................de bus komt er al aan........rennen....................stopt die niet..........chauffeur dacht vast dat we aan het joggen waren. Dan nog maar weer doorlopen tot de volgende halte. Daar was ook een eetgelegenheid waar we dus wat gedronken hebben. Na 20 minuten onze trip vervolgd en op zoek gegaan naar de 'Schiffaffahrt'. Met een beetje pech was deze dus ook net weg. Op deze manier hebben we wel veel van het eiland gezien. De overtocht ging naar Radolfzell waar we de bus weer konden nemen naar Moos. Maar het terras in de zon aan het water lonkte ons voor 'n heerlijke spaghetti-ijs en een lekker glas wijn. Wat wil je nog meer? Dus dat hebben dan ook maar gedaan. Dan maar 'n bus later naar Moos. Heerlijke dag met veel zon. Maar goed dat ik nog 'n fles aftersun in de caravan had staan............Op zo'n zonnige dag als vandaag hadden we eigenlijk niet gerekend. Morgen weer?

20 september - Bezoek aan Überlingen en Uhldingen. Gezellige plaatsen die een bezoek waard zijn als je in de buurt bent. Überlingen heeft een gezellige boulevard. In Uhldingen is een museum en hier bevinden zich 23 houten paalwoningen. Deze zijn aan, maar ook iets uit de oever in het water gebouwd en met elkaar verbonden met loopbruggen van houten planken. Veel daken van de paalwoningen zijn van riet en veel muren zijn van leem. Archeologische vondsten van paalwoningen uit de steentijd en uit de bronstijd in de omgeving van het museum zijn gebruikt als blauwdruk voor het reconstrueren van de paalwoningen. De woningen zijn te bekijken en in de woningen is een tentoonstelling over het leven tijdens beide tijdperken. Ook zijn er historische gebruiksvoorwerpen nagemaakt, die te bewonderen zijn in de paalwoningen. Dit zijn onder meer fuiken, voorwerpen om vuur te maken, een installatie met een vijl om gaten in stenen te vijlen, bijlen, kookgerei en speerpunten van steen en brons.

Foto's volgen later.

1. Gerda:
    19 september 2015
    Nou jullie genieten er wel van, laatste week in dan zeker weer richting huis,
    Globetrotters.

Groetjes Ad en Gerda.
  2. Teun Ina:
    19 september 2015
    Ziet er wel gezellig uit zo' n ronde plek, lekker vuurtje in het midden en een glaasje wijn er bij mmmmmmmmmm.
    Wij zijn bedaagde lekker druk geweest. Het weer was goed dus maar even de blokhut opgeruimd en alles weer een beetje mee naar huis genomen, vooral de drank :) Geniet nog maar even lekker
  3. Ellen Peppelenbos:
    19 september 2015
    Wat heerlijk he zo een vakantie! Wij genieten ook van La douce France maar weten dat het in Duitsland ook goed toeven is! Nog veel plezier!