Fifty-Fifty reis ter gelegenheid van 50 jaar huwelijk en 50e verjaardag van Marcel

16 mei 2022 - Hank, Nederland

Kopenhagen

Denmark

•22 April 2022

•14°

Op heenweg na Utrecht gelukkig géén files meer gehad en na om 7.30 uur vertrokken te zijn waren wij om 16.00 uur in de buurt van de boot naar Denemarken.

Overnachting Fernham

Na een prettig verblijf op ons overnachtingsadres kwam  vandaag de overtocht naar Denemarken en waren we om 14.30 in Kopenhagen. Alles verliep heel soepel...ook met de €40 goedkopere boarding card van ScandLines.

wachten op de boot

Ronneby

•23 April 2022 - Onze trouwdag - 51 jaar

•12°

Helaas werd tijdens ons verblijf in Kopenhagen het lastig om onze auto ergens te parkeren...dus eerst maar even een parkeergarage in de buurt van het hotel opgezocht...blijkt aansluitend een enorm groot en mooi winkelcentrum gerealiseerd te zijn...we hebben ons daar goed vermaakt, geshopt (zomerjack voor mij...blij mee!) en heerlijk gegeten. Daarna eerst het probleem van parkeren opgelost, wel 20 minuten teruglopen naar het hotel...dat wel. In de buurt heerlijk gegeten en ter afsluiting een drankje genomen en daarna op tijd naar bed. Morgenochtend doen we géén ontbijt, 20 minuten lopen naar auto en direct na de mooie brug is het plan een Zweeds broodje te scoren. Wij kijken er nu al naar uit. Helaas was dit restaurantje nog gesloten...dus werd het weer een eierkoek voor ons allebei, maar na anderhalf uur door het bijzonder rustige Zweden gereden te hebben, komen we aan in het vrij nieuwe winkelcentrum C4 in Kristianstad.

Winkelcentrum C4

Ook dit was een verrassend mooi centrum en voor Mieke een prachtige groene trui gevonden...happie eten gescoord en daarna nog 1 uurtje rijden naar onze eindbestemming...aankomst 15.00 uur.

1e huisje - terras

In eerste instantie het leuke huis en bijgebouwen bekeken en daarna alle  tassen uitgepakt en de koelkast gevuld...ff 2 uurtjes over gedaan en aansluitend terug naar Ronneby gereden om boodschappen voor het weekend te scoren...bij Maxi ICA en ook deze supermarkt is flink groot met een enorme sortering produkten. Die zien ons wel de komende tijd terug.

Kustwandeling

•24 April 2022

•11°

Vandaag, na 3 dagen reizen, een rustdag gepland en dus lekker stukje gelopen in het nabijgelegen natuurgebied Gö en in de middag met de auto mooie stukken strand bekeken met de bedoeling een leuke wandeling door dit gebied voor te bereiden...gaat binnenkort zeker lukken!

Wandelschoenen zijn er klaar voor, nu wij nog 20220424_161630 20220424_160012 20220424_155923 20220424_154135  20220424_154110

Het weer is tot nu toe erg goed geweest...alle dagen zon met af en toe lichte bewolking en dan weer schitterend blauw. Gaat de komende week geen verandering in komen. Wel vanavond de open haard aangestoken enne...

dat was weer vanouds fantastisch.

Wandeling door natuurreservaat.

•25 April 2022

•11°

Vandaag prachtige wandeling door het natuurgebied Gö gemaakt. De foto's zeggen genoeg. Morgen doen we het onderste gedeelte met ruige kust.

Ronneby en Gö

•26 April 2022

•13°

Uitzicht tijdens wandeling Go

Vandaag eerst door het centrum van Ronneby gewandeld, waarbij het ons opviel dat er aan de buitenkant van de winkels weinig reclame wordt gemaakt en er al helemaal geen artikelen opgesteld staan, die je zouden kunnen verleiden naar binnen te gaan...beetje saai dus. In een fraai restaurant een Dägens Ratt gescoord. Dit is 'eten wat de pot schaft'. Het werd een lekkere pizza met wijntje en cola.

Daarna terug naar natuurgebied Gö voor een tweede trip, maar nu langs de kust naar de onderzijde. Dit was een prachtige ruige wandeling.

Listerby

•27 April 2022

•9°

Vandaag de 1e regenachtige dag, maar dat was ook voorspeld en dus rekening mee gehouden. Konden we na 3 dagen autorijden en 3 dagen strand/boswandelingen even rustig bijkomen. Morgen een spannende dag...Marcel, Irma en kids komen er aan

Marcel, Irma en kids zijn er.

•28 April 2022

•14°

Vanmiddag komen Marcel-Irma-Willemijn en Marijn naar ons toe en in afwachting daarvan maken wij in de ochtend een ritje naar de oude kerk van ..... Ze kwamen op de geplande tijd in de middag aan.

Karlskrona

•29 April 2022

•15°

Vandaag met Marcel, Irma en de kids naar het Marine-museum in Karlskrona geweest. Prachtig opgezet museum met een interessante oorlogsduikboot  welke geheel van binnen te bekijken was.

Älmtaryd/Elmtaryd

•30 April 2022

•14°

Vandaag onderweg naar 2e bestemming, maar eerst een bezoek aan dierenpark ....., daar waren we om 10 uur... maar gaat pas om 12 uur open. Nou hadden wij op deze dag geen haast, dus na een heerlijk kopje koffie 2 uur later naar binnen. Schitterend aangelegd ...., Daarna op doorreis naar onze 2e bestemming...het huis waar vroeger de oprichter van IKEA heeft gewoond.

Het huis waar de oprichter van Ikea zijn jeugd door bracht. melkhuisje oud Melkhuisje nu Elmtaryd

Willemijn jarig (20 jaar).

•1 May 2022

Princessetaart

Vandaag mag Willemijn 20 kaarsjes uitblazen, heeft haar kadootjes tijdens het ontbijt gekregen en was blij verrast. Rond 12 uur gaan we een  wandeling in de omgeving maken die leidt door de bossen, langs velden en water. We zien verlaten huisjes en vinden voor Irma een prachtige schijf hout, die we later in de avond met de auto op zullen halen. Na de wandeling hebben we koffie en uiteraard een princessetaart. s'Avonds staan er gebakken aardappeltjes en een mooi stuk vlees van de BBQ op het menu. Tijdens het halen van het stuk hout, rijden we langzaam door de bossen en zien veel reeën. Ze blijven rustig staan...kunnen we mooie foto's maken. De spekstenen kachel brandt al sinds vanmiddag en wordt het in het huis heerlijk warm.

IKEA Museum.

•2 May 2022

•13°

Wij verblijven in het huis waar de oprichter van IKEA - Ingvar Kamprad - is opgegroeid. Dat is puur toeval en vandaag gaan we dus naar het museum van IKEA. Dit museum is in het  gebouw van de eerste IKEA winkel in Almhult. Het is een leuk museum met alle bekende artikelen van IKEA. Ook is er een drukproef gemaakt van de eerstvolgende IKEA catalogus waar wij met z'n allen op de voorpagina staan...zo'n kans krijgen we niet meer.

IKEA Museum

Aansluitend hebben we in het restaurant van IKEA heerlijk genoten van zalm en Zweedse balletjes. s'Avonds staat er op het menu...jawel...zalm en aardappel- kroketten.

Elanden in Hammeda

•3 May 2022

•15°

Vandaag een uitje naar een elanden park. Hier kunnen we de elanden van dichtbij zien en zelfs aanraken. Het is een klein park met 5 elanden en zijn na een uurtje uitgekeken. Daarna rustig binnendoor naar huis in de hoop nog wat wild te spotten. Als avondeten een Smörgåstårta gegeten...dit is een soort sandwich brood met bovenop garnalen en rondom sla gedecoreerd...dit is traditioneel eten in Zweden en bijzonder lekker.

Stenbrohult.

•4 May 2022

•14°

Vandaag opnieuw weer prachtig weer...we worden echt verwend in Zweden en zijn nu op weg voor een mooie wandeling door een gebied waar nog steeds geboerd wordt zoals in de 18e eeuw met kruiden- en groentetuinen. We lopen heerlijk rustig langs de grazende runderen, prachtige mooie oude bomen en meertje, kortom een schitterende omgeving. s'Avonds uit eten geweest in een kleine pizzaria langs de weg. Genoeg keuze en voor elk wat wils.

Nadat we heerlijk gegeten hebben zijn we naar huis teruggereden via een weg door het bos en wie weet spotten we daar nog wel een eland of zo. En jawel...1 langs de weg op 25 meter afstand en de 2e zagen we op een grasveld langs de begroeiing van het bos. Hij bleef mooi voor ons poseren zodat wij allemaal goed konden kijken.

Shoppen in Vaxj́ö

•5 May 2022

•15°

Marcel ging vandaag met Marijn een behoorlijke lange wandeling maken...wij zijn met Irma en Willemijn heerlijk gaan shoppen in Vaxjö.

Prachtig uitgebreid winkelcentrum waar de meisjes - na een heerlijk bakkie koffie - winkel in en winkel uit gingen op zoek naar nieuwe kleren.

By Holma.

•6 May 2022

ByHolmen

Vandaag de laatste dag met z'n allen. De week is voorbijgevlogen. Wij hebben voor vanmiddag een lunch beloofd, een leuk adres gevonden wat gesitueerd is in een oud stationnetje...Mormors veranda. Oftewel "Oma's veranda". Volgens de website een uitgebreide kaart, echter door ziekte van personeel alleen wafels met of zonder garnalen. Ook dat is Zweden op en top. Aanpassen en genieten van wat er wel is. We zaten in een klein kamertje met een mooie Zweedse kachel en Zweeds behang...dus echt heel gezellig. s'Avonds nog een laatste wandeling en op tijd naar bed...de wekkers staan om 6 uur . Marcel, Irma, Willemijn en Marijn...bedankt voor deze gezellige week samen.

Klippan

•7 May 2022

•15°

Om half zeven Marcel - Irma en kids uitgezwaaid en aansluitend onze spullen ingepakt en het huis schoongemaakt voor zover dat nog nodig was en om 9 uur vertrokken.

De rit richting Klippan was niet al te lang en onderweg bij een mooi golfterrein een restaurant binnengestapt voor een kop heerlijke koffie. Onze eindbestemming was wel behoorlijk zoeken. Ondanks het invoeren van co-ordinaten in navigatie systeem leidde dit tot 2x toe niet naar het juiste adres.

Na 1 uur zoeken het echte Zweedse pandje uiteindelijk gevonden. Binnen stond er op de tafel een pak frisdrank met een leuk welkomst berichtje. Even later kwam de verhuurster ons welkom heten. Daarna de plaatselijke ICA supermarkt bezocht en voor de komende dagen eten en drinken gescoord.

Op weg naar Söderåsen.

•8 May 2022

•17°

Vandaag een rustdag, maar gaan in de omgeving touren richting Söderåsens, o.a. kijken waar we morgen kunnen wandelen. Direct vanaf ons huisje rijden we door het bos en wat we niet verwachten, gebeurde: een roedel van zeker 30 reeën stak de weg over. Het ging helaas zo snel dat we geen foto's konden maken. Onderweg een kleine lunch - een Zweedse wafel met jam/slagroom.

Lekker wafeltje op terras tijdens een autoritje.

Op de route naar huis komen we een startpunt tegen van een wandeling van 3 km. Mooi nog even meegenomen.

Söderåsens Nationalpark

•9 May 2022

•18°

Opnieuw weer een zonnige dag en op tijd op weg naar Söderåsens Park voor en prachtige wandeling (4 km.) van 1 uur langs kabbelende beek en 1,5 uur met behoorlijke klim bovenlangs retour naar beginpunt. Fantastisch natuurpark waar wij heerlijk gewandeld hebben.

De foto's spreken voor zich. In de loop van de middag weer thuis en heerlijk met wijn en colaatje in de tuin van de zon genoten, op tijd gegeten om daarna opnieuw te proberen in onze omgeving herten te spotten en nu wel op de foto te krijgen. Nou...het is drie keer gelukt om  een grote groep van minimaal 30 tot 40 herten te spotten. De 3e keer zelfs in de tuin tegenover ons huis. Geweldig.

Smålandet Elandsafari.

•10 May 2022

•18°

Vandaag iets minder zonnig maar tot 3 uur vanmiddag droog dus op weg naar het Elanden Safaripark Smålandet in Markaryd. Was ff eindje rijden (uur) maar dat was het helemaal waard.

op safari

Prachtig ingericht terrein waar de elanden alle ruimte hadden. Bijna alle elanden hadden kalfjes van hooguit een paar dagen oud, die nog maar net konden lopen. Het kalf heeft een roodbruine vacht en weegt bij de geboorte ongeveer 11 kilo.  Na 2,5 uur op een heerlijke, rustige wijze mooie foto's van de elanden gemaakt te hebben was het tijd voor koffie met wafel. Toen werd het drie uur en... kwamen de 1e regendruppels. Op weg naar huis bij de Ica eten voor vanavond en morgen gehaald. Opnieuw een mooie dag geweest.

Bengt & Lotta Fabriksbutik.

•11 May 2022

•15°

Vanmiddag wordt regen verwacht, dus rustig aan vandaag. Wel werden we om kwart voor negen wakker gebeld door onze tandarts voor een afspraakwijziging a.s maandagochtend. Na een lekker bakkie koffie eerst het hele huis van bodem tot plafond en muur tot muur ontdaan van spinnen en spinrag. Dat was wel ff nodig. Afgezien van dat is het een leuk en fijn huis. Daarna nog een bakkie koffie en toen scheren en douchen. Daarna een broodje en op weg naar Klippan voor bezoek aan de Fabriksbutik Bengt & Lotta. Is een mooie boetiek met div. prachtige producten. Daarna in de stromende regen terug naar huis.

Rustdag

•12 May 2022

•19°

Vandaag een rustig dagje en in de loop van de middag via een mooie bosrijke route naar ICA MAX geweest en dat is een hele mooie grote supermarkt... geweldige zaak. In Frankrijk kennen ze grote supermarkten...in Zweden dus ook!

Laatste dag.

•13 May 2022

•18°

Vanochtend nog geen zon, dus besloten om eerst het huis in orde te maken en onze koffers zo veel mogelijk in te pakken, dat ging prima en in de loop van de middag opnieuw door de bossen gereden op zoek naar reeën om leuke foto's van te maken en ja hoor...opnieuw waren ze volop in onze omgeving aanwezig... drie verschillende grote roedels gezien en dat is werkelijk heel leuk om mee te maken. Vanavond wordt het voor ons niet te laat, want morgenochtend staat de wekker om half zeven.

Aller-Leine-Tal

Germany

•14 May 2022

•19°

Terugreis verliep vlot via The Bridge en Ferry - opnieuw prachtig weer en om 4 uur in de middag aangekomen op Camping Aller-Leine-Tal met hele vriendelijke Nederlandse eigenaren. Twee jaar geleden hebben wij hier op de camping gestaan.

We kijken terug op 3 heerlijke weken vakantie in Zweden, mede door de fantastische inzet van Marcel, Irma, Willemijn en Marijn.

Op het moment dat ik dit verslag op deze reislogger zet (17 juni 2023), blijkt dat dit een van onze allerlaatste vakanties zal  zijn.

Rob is op 5 maart 2023 overleden, zoals de meeste van jullie weten. Ik wilde toch deze reisblog er nog op zetten. De fotoś volgen nog.

1. Wilma:
    17 juni 2023
    Mooi!!...... weinig woorden om hier op te reageren