Vakantie juni 2019 - Dordogne

1 juli 2019 - Castelnaud-la-Chapelle, Frankrijk

Donderdag 30 mei (Hemelvaartsdag) vertrokken rond half 11. Onze eerste overnachtingsplek camping Port de Plaisance - jachthaven en camping op één plek.

Jachthaventje behorende bij de camping

De stad Péronne ligt aan de rivier de Somme en lag midden in het slagveld in de strijd om de Somme tijdens de eerste wereldoorlog en werd door de Franse regering aangewezen als historisch monument.

Peronne

Informatiebord

Péronne heeft in het centrum een 12e eeuws kasteel (zie afbeelding) dat nu als museum dient met o.a. collecties van militaire aard.

Vrijdag 31 mei - We vervolgen onze trip en gaan op weg naar de tweede overnachtingsplek in Olivet. De gelijknamige Camping Olivet, ligt prachtig verscholen aan de rivier de Loiret, met ruime staanplaatsen in bosrijke omgeving direct aan de rivier.

Plekje aan het water bij de camping in Olivet

Drukte tijdens Hemelvaartweekend

Rond 15.00 aangekomen, er was nog één plekje vrij. Het was vanwege Hemelvaartweekend best druk - direct stoeltjes uitgeklapt en een wijntje en cola ingeschonken - komt er ook nog een pizzakraam aangereden: dus...….

Zaterdag 1 juni - Op weg naar de laatste overnachtingsplek in Saint-Germain-les-Belles. Hernieuwde kennismaking met deze camping op een prachtige locatie: Camping de Montréal (Nederlandse eigenaar).

Camping MontréalCamping MontréalCamping Montréal

De foto's spreken voor zich - niets aan toe te voegen, behalve dan dat wij tussen alle bomen op dit terrein een GINKO ontdekten - die hadden wij 'in het wild' nog niet eerder gespot.

Ginko

Vandaag op onze 3e vakantiedag 30 gr. en morgen op weg naar onze voorlopige eindbestemming Castelnaud-la-Chapelle (Dordogne) wordt het net zo warm.

Zondag 2 juni - Op naar onze bestemming Castelnaud-la-Chapelle......het is opnieuw 30 gr. en een kleine 2 uur rijden. Camping Maisonneuve is een goed verzorgde camping, prachtige ligging aan het riviertje de Céou.

Camping MaisonneuveLe Céou, riviertje wat achter de camping stroomtCamping Maisonneuve

De toegangsweg is een fietspad wat over de camping loopt, maar best lastig met de caravan, wel smal bruggetje over, we zitten toch wel goed hé...…..? velen zijn ons voorgegaan dus moet geen probleem zijn. Bewust voor een vroege aankomst gekozen om ruimschoots de tijd te hebben om de voortent op te zetten. Tot onze verbazing bleek de aluminium tentrail aan de achterzijde beschadigd te zijn: er zit zelfs 'n stukje achterlicht in?!?......geen idee waar en hoe dit ontstaan is. Met behulp van een hamer en een kruisschroevedraaier de rail weer open gebogen zodat de voortent er weer ingeschoven kon worden. Al met al duurde het opzetten dan ook wat langer als voorzien, maar om 18.00 uur was de klus geklaard ondanks dat het ondertussen 32 gr. en windstil was geworden. Hier in deze omgeving gaan we de komende dagen zeker genieten.

Camping Maissonneuve

Maandag 3 juni - La Roque-Gageac is ontstaan tegen en in een steile rotswand en er zijn voorwerpen gevonden die er op duiden dat deze plaats al in de prehistorie werd bewoond en ook zijn er Romeinse resten aangetroffen zoals een Villa en Heirbaan (verharde legerweg).

restanten van Fort Gaceac

In het hoog op de rotsen uitgehouwen 12e eeuwse fort schuilden de inwoners in periode van dreiging; helaas werd het fort in de 18e eeuw ontmanteld. In de middeleeuwen was La Roque- Gageac een bruisende havenstad aan de Dordogne. La Roque-Gageac ligt hier praktisch om de hoek en wij gaan er zeker nog een keer naar terug voor bezoek aan bovenstad en kerk.

Dinsdag 4 juni - Fietsen langs de  Le Céou. Vandaag een fietstocht gemaakt vanaf de Camping langs het riviertje Le Céou naar Daglan (picknick aan het water) en terug. Opnieuw schitterend weer en mooie foto's kunnen maken.

Mooi stopplekjes onderwegMooi klaprozenveldéén van de vele bruggetjes

Woensdag 5 juni - Sarlat-le-Canéda. Vandaag, zoals verwacht, de eerste regenachtige dag. Begon gisteravond met forse onweersbuien, maar het regenen is nu om 17.30 uur gestopt. Vanmiddag in Sarlat boodschappen gehaald en GPL getankt bij Leclerc - (80 cent per liter)...oké, best duur maar altijd nog goedkoper dan langs de snelweg (€ 1.00). Morgen staat een wandeling naar het Château van Castelnaud-la-Chapelle op de planning...de camping ligt aan de voet van het kasteel.

Donderdag 6 juni - Klimmen naar Château Castelnaud. Géén lange wandeling - wel behoorlijk steil - naar 12e eeuws indrukwekkend kasteel van Castelnaud.

Mooi zicht op Beynac-et-CazenacChateau Castelnaudvanaf Chateau Castelnaudzicht op de Dordogne

In de loop van de tijd ontstond er een dorpje rondom het kasteel waar de bewoners in bange dagen hun toevlucht zochten. Castelnaud werd meerdere keren door de Engelsen op de Fransen veroverd wat een verwoestende uitwerking had op de omgeving- in 1442 viel Castelnaud definitief in Franse handen. Het kasteel is met o.a. middeleeuwse wapentuig - van knots tot kanon - ingericht en buiten staan diverse blijde's opgesteld.

Chateau Castelnaud

Kortom: een prachtig Château dat hier nog wel enige eeuwen zal staan. Op de terugweg hebben wij onszelf getrakteerd op een Pastis en Cidre Doux

Vrijdag 7 juni - Een hels kabaal - steeds dichterbij - direct boven ons hoofd en jawel...een heli die landt op een open ruimte op de camping Oefening van de plaatselijke brandweer en best leuk om van dichtbij mee te maken.

Oefening brandweerHet is maar een oefeningNiets aan de hand.....Oefening plaatselijke brandweer

Vandaag terug naar La Roque-Gageac voor een wandeling "bovenlangs". De Notre-Dame van Cageac is een stevige, doch kleine kerk en sober ingericht en begin 14e eeuw gebouwd op de restanten van een eenvoudige kapel. 17 januari 1957 kwam er een rotsblok van 6.000 m3 los van de wand en een tiental huizen werd verwoest. Drie huizen onderaan de wand werden niet herbouwd ter nagedachtenis aan de 3 inwoners die hierbij de dood vonden. De weg D703 tussen La Roque-Gageac en de Dordogne is 2 jaar afgesloten geweest om de enorme puinhoop af te voeren. Morgen naar de markt in Sarlat-le-Canéda.

Zaterdag 8 juni - Pinksterweekend is met veel drukte op de camping begonnen - een grote club wandkletteraars is hier met tentjes neergestreken en die ongelooflijk hoge bergwand opgeklommen en weer naar beneden en dan weer omhoog, nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Vandaag naar de dagmarkt in Sarlat geweest, maar voor groente - fruit en olijfjes waren we te laat...die stalletjes waren om 13.00 uur al vetrokken.

Markt in Sarlat

Zaterdagmarkt in Sarlat

Volgende keer iets eerder er naar toe. Aan het eind van de middag 2 luchtballonnen over de camping gesignaleerd - het leek er even op dat ze de ballonnen hier op de grond wilden zetten maar op het laatste moment trokken ze weer op en gleden langzaam uit het zicht.

Mooi om te zien

Zondag 9 juni - Jardins d'Eau in Carsac. Fraai aangelegde watertuinen met verschillende bassins - stil en stromend water en speciale aandacht voor lotusbloemen en waterlelies.

20190609_15561620190609_150343

Op sommige plekken waanden wij ons in een schilderij van Monet. En jawel...terug op de camping was er weer wat te beleven: er was een parcours vol hindernissen uitgezet waarbij de deelnemers languit door de modder moesten, echt modder! Daarna afspoelen in het ijskoude water van de Céou en aansluitend - om weer warm te worden en broekje en shirt te laten drogen - hollend door de korenvelden naar en door het bos naar de finish. Zag er echt niet uit.😂

Maandag 10 juni - Belvès: een prachtige bastide met grotwoningen en oude marktplaats. Deze markthal uit de vijftiende eeuw is een van de pronkstukken van het dorp en staat op 23 eikenhouten palen, waaronder iedere zaterdag markt wordt gehouden.

20190610_15185620190610_181635

Onder het marktplein zijn grotwoningen die meer dan 2.000 jaar geleden al bewoond werden. In 1907 werden deze grotwoningen bij toeval herontdekt. Wij hebben 8 ingerichte "kamers" bezocht tijdens een 45 minuten durende rondleiding.

Grotwoning BelvesGrotwoning Belves

Oja...op de camping is helaas niets meer te beleven - iedereen is naar huis.

Dinsdag 11 juni - Vandaag rustdag ……...boodschappen voor de komende dagen gehaald.

Woensdag 12 juni - Château de Milandes. Vandaag Château de Milandes bezocht waar in diverse zalen kleding en gebruiksartikelen van Josephine Baker getoond worden.

20190612_192700Josephine Baker

Zij is een tiental jaren bewoonster geweest van dit kasteel. Dit kasteel heeft vanaf de bouw in 1489 géén militaire functie gehad en daardoor door de eeuwen heen onbeschadigd gebleven muv tussentijdse renovatie door achterstallig onderhoud . In 1964 werd het kasteel ivm financiële problemen van Josephine Baker geveild.

Donderdag 13 juni - Bezoek aan La Maison forte de Reignac. Het Maison forte de Reignac is een van de bijzondere kastelen in het departement Dordogne bij het plaatsje Tursac en is onder en in de rots gebouwd waarbij het lijkt dat het kasteel door de rots is ingekapseld en is door zijn ligging en verdedigings mogelijkheden goed bewaard gebleven en is nooit veroverd geweest. Het Maison forte de Reignac stamt uit de 14e eeuw, de ramen aan de voorzijde dateren uit de 16e eeuw. Van binnen voortreffelijk ingericht met oud meubilair en gebruiksartikelen - alle vuurplaatsen werden met houtblokken gestookt waarvan de rook buiten al zichtbaar was. Alleen van de laatste ruimte waren wij minder enthousiast: folterwerktuigen door de eeuwen heen...met uitleg én tekeningen...brrr.

Vrijdag 14 juni - Fietsen naar Daglan. Aangezien het vanmiddag zou regenen, hadden wij besloten vanochtend te gaan fietsen....stokbrood mee en onderweg picknicken.

20190604_121109

Dat bleek een goede keuze want eenmaal terug kwam het met bakken uit de lucht. Morgenochtend op tijd naar de markt in Sarlat voor groente en fruit....en er is een tentje waar ze heerlijke frietjes bakken....het wordt wel weer eens tijd😋

Zaterdag 15 juni - Sarlat-le-canéda

Markt niet gedaan ivm hevige regenval en onweersbuien. Groente en fruit gekocht bij Leclerc en daar ook weer GPL getankt. Dus geen frietje maar heerlijke gebakken aardappeltjes. Ook lekker😋

Zondag 16 juni - Stoomtrein Martel. Vandaag weer een zonnige dag en tijd voor een rit met de stoomtrein van Martel naar St. Denis en terug. Dit traject ligt op 80 meter hoog tegen de bergwand van het dal van de Dordogne die onderaan van links naar rechts slingert en heeft deel uitgemaakt van de lijn Parijs - Toulouse om de wijnstreken van Bergerac en Bordeaux te ontsluiten en werd in 1810 aangelegd. De rails werd in de oorlog van 1914-1918 weggehaald en naar Noord Frankrijk gestuurd om daar een spoorbaan aan te leggen voor het Amerikaanse leger. Na de oorlog legde de regering van de V.S. hier een baan aan met Amerikaanse rails die er tot heden nog ligt. Het spoor werd in 1980 opgeheven maar in 1992 door de vereniging Chemin de Fer du Haut-Quercy voor toeristen opengesteld. Oké...de locomotief rookt behoorlijk en in de tunnels zie je elkaar door die rook niet meer, maar wat een prachtige tocht.

Wachten tot de trein vertrektSeinhuisje MartelNet echtTussenstopWe gaan de tunnel in, was niet echt lekker.

Even bruggetje over

Maandag 17 juni - Beynac-et-Cazenac. Vandaag één forse klim door middeleeuwse straatjes naar Château Beynac (Mieke: hoe dichter bij het Fort, hoe slechter het pad wordt) met een geweldig panorama over de Dordogne. Audio tour in het Nederlands. Stoer kasteel met prachtige zalen, waarvan alleen de keuken fraai ingericht is. Aan het eind van de 12e eeuw werd het plaatsje en kasteel door Richard Leeuwenhart veroverd en in naam van de Engelse koning als uitvalsbasis gebruikt voor plundertochten. Op de terugweg ontdekten we een schattig huisje en wie wil er nou niet op zo'n terrasje ontbijten?

Dinsdag 18 juni - La Bugue en Limeuil. Marktdag in La Bugue (en dat al 600 jaar) en daarna door naar Limeuil waar de Vézère en Dordogne samenvloeien. Weer een klim naar oud stadje tegen en op de rotsen gebouwd voor een magnifiek uitzicht over twee rivieren. Op de markt een klein stukje walnotentaart gekocht... (€ 31 p/kg.) We verblijven tenslotte midden in de walnoten boomgaarden en morgen staat een bezoek aan een museum/perserij van walnotenolie op de planning.

Woensdag 18 juni - Moulin á huile de la Noix. Bezoek aan walnotenperserij en ja hoor.....het was alweer klimmen (28°c) door het bos van Castelnaud naar Le Moulin de Vielcroze (museum/perserij). Op een aantal middagen wordt het persen - zoals dat vanaf 1892 aldaar werd uitgevoerd - gedemonstreerd. Na het kraken worden de walnoten met een molensteen tot pulp geplet en deze pulp wordt overgeheveld naar een door hout gestookte ijzeren bak (60°c) en continu mechanisch geroerd tot er een pâte ontstaat. De pers wordt met doeken belegd waarna de pâte er in geschept wordt en dan maar persen en zie daar....heldere walnotenolie. Het volgen van dit procédé (anderhalf uur) was een bijzondere leuke ervaring.

Donderdag 19 juni - Domme

Domme ligt hoog op de berg en is geheel ommuurd met een prachtige 13e eeuwse toegangspoort naar de bastide. Het is wel warm, maar bewolkt en dus niet geschikt voor mooie foto's...we besluiten op een zonnige dag hier terug te komen - Domme ligt tenslotte om de hoek. En eind van de middag naar de leeuwinnetjes gekeken en ze hebben alweer gewonnen...goed van die meiden.

Vrijdag 21 juni - Grotten van Rouffignac. Vandaag regen... maar dat wisten wij, vandaar de keuze om te schuilen in een grot. De grot van Rouffignac bevat meer dan 250 gravures en tekeningen die dateren uit het stenen tijdperk. Met een elektrisch treintje werden wij diep de grot ingebracht en konden wij ons vergapen aan deze prachtige eeuwenoude authentieke muurschilderingen van o.a. mammoeten, bizons en paarden. De weersverwachting voor het midden van volgende week (dan zouden wij in gaan pakken) is 38-42°c. Daarom besloten om a.s. maandag de voortent te demonteren en de caravan reisklaar te maken om dinsdag te vertrekken. Zijn we twee dagen (met airco) eerder thuis.

Zaterdag 22 juni - Opnieuw markt Sarlat-le-Canéda.  Rob jarig - Ochtend van zijn verjaardag begon bewolkt maar werd snel een mooie dag. HIJ was nog niet echt wakker want 2 keer onder de slingers doorgelopen en deze gewoon niet gezien....Hoe maken we dat goed vandaag 🤒. Verjaardagskado op de markt gekocht, een zakmesje...waarvoor? Dat is duidelijk...om de taart aan te snijden😋. 's-Avonds stonden er 3 ballonnen op het aangrenzende terrein van de camping...het blijft toch een leuk schouwspel om er 3 tegelijkertijd op te zien stijgen. Tenslotte ter afsluiting krijgen we ook nog vuurwerk. Morgen weer een warme dag en gaan we opnieuw naar Domme.

Zondag 23 juni - Gisteren voor het eerst deze reis de laatste 10 km. naar de pomp op benzine gereden👹 jammer..doelstelling is nul. En gisteravond groot vuurwerk....hoe wisten die Fransen nou dat ik jarig was? Vandaag naar het oude stadje Domme: een ommuurde vesting boven op de berg langs de rivier de Dordogne. Dit stadje werd in 1281 gesticht door Filips de Stoute en van 1307 tot 1318 werden de Tempeliers op bevel van Filips de Schone gevangen gehouden in de torens van de dubbele stadspoort van Domme, waarvan de muren nog vol staan met ingekraste geheime tekens van deze Tempeliers. Ook heeft hier op de plek van het huidige kasteel een burcht van de Katharen gestaan maar werd helaas ontmanteld. Domme heeft een prachtig terras dat zich hoog boven de Dordogne over de gehele lengte van het dorp uitstrekt.

Onder de markthal werd een ingang gegraven naar de grot die in 1912 bij toeval door spelende kinderen werd ontdekt. Het is hier lekker koel maar wel nat, smal en laag....goed bukken dus. Aan het eind van de ondergrondse tocht kon je met de glazen lift aan de buitenzijde van de rotsen omhoog met natuurlijk een spectaculair uitzicht over de Dordogne. Maar niet voor mij....de groep was voor de lift één man te groot dus ik heb de trap genomen (86 treden) maar was wel eerder boven dan de rest. En opnieuw stijgen er rond etenstijd 3 prachtige ballonnen van en over de camping. Dit is het laatste verslag van deze vakantie - morgen opruimen, poetsen en inpakken. Dinsdag hier weg en in 3 etappes naar huis, dus dan zijn we donderdagmiddag weer thuis. We kunnen terugkijken op een heerlijke vakantie.

Wordt vervolgd - foto's komen later.

1. Gerard en Jet:
    13 juni 2019
    Ziet er goed uit hopelijk lukt het weer. Wat een ondernemingen allemaal. Geniet er maar van. Hier is het nog steeds wind stil en 34 gr. Dus het tempo ligt laag lfs
  2. Wilma:
    6 juli 2019
    Welkom thuis! Ziet er weer goed uit. Jullie hebben weer veel gedaan en gezien. Nu weer bijkomen😄🤗
  3. Gerda:
    8 juli 2019
    Ad en Gerda
    Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt,nu heerlijk nagenieten .😃😃