Vakantie augustus 2018 - Frankrijk

5 september 2018 - Équihen-Plage, Frankrijk

Hank - Zaterdag 25 augustus 2018

Op tijd weg (10.30 uur)😃

We zijn er klaar voor

Na een voorafgaand buitje toch met zon uit Hank vertrokken. Vlak voor Gent zagen wij iets wat wij in jaren niet gezien hadden - hoe noemde je dat ook alweer?

In de file in Belgie

Na 1 uur wisten we het: we staan in een FILE! Ambulance, politie en brandweer wroeten zich tussen 2 rijen auto's door - dat schiet echt niet op - terwijl de vluchtstrook léég staat! Half 5 op camping La Falaise in Equihen-Plage aangekomen - heuvel op, heuvel af: we vinden het nu al gaaf hier, zeker met dat mooie uitzicht vanaf de camping op zee. Caravan op z'n plek en voortent gemonteerd en na de laatste haring de grond ingeslagen te hebben barst er een enorme plensbui boven ons los. De weergoden waren ons vandaag goedgezind😎

Jeu de Boul

Zondag - 26 augustus

Touquet Paris-Plage

Vandaag begon de dag zonnig en droog en vertrokken wij naar de markt in Touquet Paris-Plage die iedere donderdag (Jeudi) en zondag (Samedi) in de ochtend gehouden wordt.

MarkthallenMarkthallen

MarkthallenMarkthallenMarkthallen

Foutje👹 Samedi betekent zaterdag, zegt Mieke - haar frans is duidelijk beter. Dimanche is zondag, dus........

Markt met regionale producten op zondag

Gelukkig kwamen wij onderweg een groente/fruitmarkt tegen en proviand voor de komende dagen gescoord. Touquet Paris-Plage is een mooie rijke stad in een bosrijke omgeving met prachtig aangelegde parken en schitterende villa's en gebouwen, direct aan zee gelegen met veel chique winkelstraten.

Mooie pandjesMooie badplaatsMooie pandjes

Jammer ...ik mag er alleen maar naar kijken. Pastis in het blauw....yummie yummie

A.s zaterdag komen wij hier terug - dan zijn de markthallen wel gevuld😊

De markt in Touquet

Maandag 27 augustus

Auchan in Boulonge-sur-Mer

Een onstuimige nacht! Storm met enorme windvlagen die de caravan deed schudden en hevige regenval. Midden in de nacht eruit om de voortent te controleren - aan één zijde werden de haringen de grond uitgetrokken. Daarna allebei behoorlijk lang wakker gelegen in de hoop dat de storm wat af zou zwakken. Tegen de ochtend opnieuw eruit voor controle en daarna tot 10.30 uur uitgeslapen; ja dan is de dag al voor een groot deel om. De middag besteed in onze favoriete winkelketen in Boulogne-sur-Mer: Auchan

AuchanVeel keus aan rosé

Zo groot!! Alleen al 53 vaste kassa's en daarbij ook nog een aantal zelfscankassa's

en nog meer toetjes Toetjes

Schappen van 15 meter lang vol toetjes - en o ja, aan de andere kant van het pad hetzelfde! Ook een fles Rosé scoren is een uitdaging tussen tientallen soorten en prijzen.

Vanavond vroeg ons ledikantje in........... het stormt niet meer!😧

Dinsdag 28 augustus

Oude stad Boulogne-sur-Mer

Pff...pff...toch 'n hele klim Een van de poorten van Boulogne Mooie plaatjes van de stadsmuur Interieur poort Interieur poort Interieur poort Interieur poort

Vandaag weer een zonnige dag en op weg naar Boulogne-sur-Mer. Auto aan de rand van het oude centrum geparkeerd (gratuit) wat even later een enorme klim naar de dubbel ommuurde vestingstad (met 4 toegangspoorten) betekende.

Wandeling op de stadsmuur Gezicht op zee Gezien vanaf de stadsmuur Auguste Mariette  geb.: 11 februari 1821 in Boulogne - Egyptoloog

Mooie rondwandeling over de wallen gemaakt langs de Basiliek Notre-Dame

Basiliek de Notre Dame Chateau van Boulogne Chateau van Boulogne

en het Chateau, daarna afgedaald naar het centrum voor bezoek aan de Belfort - jazeker, óók omhoog geklommen (127 treden) voor een magnifiek uitzicht over Boulogne en zijn Mer.

De Belfort Hotel de Ville

Woensdag 29 augustus

Nausicaá - Boulogne-sur-Mer

Nausicaa

Vanochtend gewekt door flinke regenbuien, maar dat was al bekend. De komende dagen géén regen meer, alleen maar zon volgens de weerprofeten. Dus vandaag een binnen activiteit - Nausicaá, een enorm zee-aquarium in Boulogne-sur-Mer. Een groot aantal hallen - verbonden met roltrappen en liften - met veel activiteiten voor kinderen en uiteraard vissen, vissen en nog meer vissen en oja, zeehonden en pinguins. Wel prijzig - € 25 p.p. - maar wel een hele middag vermaak. Het was er op deze natte dag natuurlijk wel erg druk. Heel druk!

Nausicaa - Aquarium Nausicaa - Aquarium Nausicaa - Aquarium

Donderdag 30 augustus

Équihen-Plage

Vandaag een rustdag; wekker gezet want we gaan naar de markt in een naburig dorp. Na de aankoop van één prei en het bestuderen van de overige 5 kraampjes weer naar de camping terug voor de lunch. We besloten s'middags naar het strand af te dwalen en kwamen op de camping een aantal vreemde huisjes tegen - het leken wel omgekeerde bootjes.

Vreemde huisjes Strandweg Strand

Nou, dat klopt. Équihen-Plage was vroeger een vissershaven en bij laagtij gleden de boten over het zand, waardoor de houten romp snel sleet, maar weggooien deden ze vroeger ook al niet. Arme gezinnen sleepten de boten de helling op - keerden de boten om en de met teer bedekte boten vormden zo een goede beschutting. Een aantal jaren geleden besloot de gemeente Équihen-Plage deze traditie nieuw leven in te blazen. Deze leuke huisjes worden per weekend of week verhuurd en hebben in tegenstelling tot het verleden alle comfort en uitzicht op zee. Heerlijk een poosje aan zee gezeten voordat we aan de klim terug begonnen.

Vrijdag 31 augustus

Veermaagd van Boulogne

Vanmiddag de basiliek Notre-Dame in Boulogne-sur-Mer en de crypte van deze basiliek bezocht. De legende is als volgt: in het jaar 636 voer een boot zonder roeiers, zonder zeilen en zonder bemanning de monding van de baai van Boulogne in met aan boord een beeld van de maagd Maria.

Basiliek de Notre Dame Crypte Basiliek de Notre Dame

De bevolking bracht het beeld naar de kapel in de stad en hier ligt de oorsprong van de bedevaart naar Boulogne-sur-Mer. Onder de basiliek ligt een crypte van 1.400 m2 die de gehele vorm van de basiliek erboven volgt. Deze romaanse crypte werd in 1828 tijdens opgravingen ontdekt en volledig gerestaureerd en ingericht met fragmenten van de oude kerk.

Crypte Crypte Crypte

Tevens werden de muurschilderingen hersteld. Men zegt dat dit de grootste crypte van Frankrijk is: wij geloven het zonder meer.

Zaterdag 1 september

Markt in Touquet Paris-Plage

Zoals eerder beschreven vandaag marktdag in Touquet - op tijd vertrokken en auto langs boulevard geparkeerd. Stadje ingelopen en daar kwamen de eerste kraampjes al; het bleken er tientallen te zijn met een goed gevarieerd aanbod. Ook de markthallen puilden uit met groente, fruit en vis.

Markthallen op marktdag Markthallen op marktdag Markthallen op marktdag Markthallen op marktdag

Op de markt kippetje met gebakken aardappeltjes voor vanavond gescoord en daarna met een crêpe aan de boulevard genoten van zon en zee. Morgen voor natuurschoon naar Cap Blanc Nez, iets onder Calais.

Zondag 2 september

Hardelot Castle.

Reisprogramma vanwege het mooie weer aangepast - zonde op op z'n prachtige dag veel in de auto door te brengen. Naar Hardelot Castle, slechts enkele kilometers hiervandaan en dat is echt een Engels pareltje aan de Franse kust. Herbouwd rond 1850 op de overblijfselen van een vorig kasteel uit de 13e eeuw waarvan de restanten nog hier en daar zichtbaar zijn. We hadden geluk - de eerste zondag van de maand gratis toegang;

Plan Chateau Hardelot Audiotour Chateau Hardelot

ook de audiotour was gratis en bestond uit een geplastificeerde plattegrond met alle bezienswaardigheden daarop en d.m.v. aantippen met de pen werden we in het nederlands toegesproken. Super! 3 verdiepingen volledig ingericht met als basis de Frans/Engelse verhouding die wisselend succesvol was.

Chateau Hardelot Chateau Hardelot Chateau Hardelot Chateau Hardelot

Rond het kasteel een wandelpad rond het meer - over het moeras en door bossen gevolgd (3,5 km.)

Wandeling rond Chateau Hardelot Wandeling rond Chateau Hardelot

Kortom: we hebben ons de hele middag vermaakt. En als afsluiter van deze mooie dag de zon in de zee zien zakken🌞

Zonsondergang Zonsondergang

Maandag 3 september

Montreuil-sur-Mer

Montreuil-sur-Mer; hoezo....sur-Mer? Vroeger konden de boten inderdaad vanuit zee de Canche opvaren, maar deze rivier is in de vorige eeuwen dichtgeslibt en is nu nog een aardig beekje - dus de toevoeging 'sur-Mer' kan eraf. Eerst maar even een plattegrond scoren bij het bureau du toerisme.

Op weg naar bureau du tourisme Op weg naar bureau du tourisme Op weg naar bureau du tourisme

We moesten een heel smal steegje door om er te komen en dan was het bureau ook nog op maandag gesloten. Terwijl wij teleurgesteld staan te kijken, komt er een jongeman met sleutel aangelopen en kregen wij alsnog een plattegrond. Aardige fransman - ze zijn er dus wel😊

Rue du Clape-en-Bas Rue du Clape-en-Bas

Cave Saint-Firmin 20180903_145051 20180903_163106

Via een paar mooie oude straatjes de omwalling opgelopen op weg naar de Citadel en het Chateau.

Citadel Wandeling Citadel Citadel

Aantal uren alles bekeken en rond- gewandeld - gisteren 9000 en vandaag 7500 stappen volgens onze stappenteller. Goed bezig.

Dinsdag 4 september

Équihen-Plage

In tegenstelling tot eerdere verwachtingen is het vandaag zwaar bewolkt en morgen regenachtig en hebben we besloten vandaag alvast de voortent eraf te halen en droog op te bergen. Daarna de luifel uitgezet waarbij wij hulp kregen van Jaap Krekel.

Ome Jaap

Echt een hele grote! A.s donderdag wordt weer een zonnige dag verwacht en kunnen we er nog een dag op uit. De caravan is dan al bijna gereed voor vertrek komende vrijdag - we moeten om 13.00 uur in Kamperland (Zeeland) aankomen voor een weekend met onze vriendengroep.

Woensdag 5 september

Chateau- Musée Boulogne-sur-Mer

Ochtend begon miezerig en hebben we gebruikt voor het bijwerken van onze foto's en het overzetten van de reis-verslagen van Polarsteps naar Word en naar de reisblog van Mieke. 's-Middags naar het Chateau-Musée in Boulogne-sur-Mer door de Port des Dunes met jawel... de eerder besproken Veermaagd.

Port des Dunes Port des Dunes1

Een zaal vol met spotprenten over Napoleon en over de vaak slechte verhouding met Engeland.

Spotprent William Pitt met Napoleon

Vonden wij niet zo interessant - een ander gedeelte stond vol met voorwerpen uit de Griekse/Romeinse tijd, veelal te leen van het Louvre in Parijs en andere beziens- waardigheden.

20180905_215911 20180905_164258 (1)

Wellicht hebben wij hier een kunstenaar in de familie ontdekt met een prachtig schilderij van de haven van Boulogne-sur-Mer uit de 17e eeuw.

20180905_163252 20180905_163404

Grappig was ook het feit dat een merkteken op het wrakhout uit het schilderij 'de wrakkenophaalster' is gebruikt om de route door het museum aan te geven. Interessanter was het souterrain waar over een groot deel van de buitenmuur van het Chateau de fundering was blootgelegd en duidelijk de gebruikte restanten van een vorig kasteel zichtbaar werden welke zo een strakke onderlaag vormden voor het nieuwe metselwerk.

20180905_165621 (1) 20180905_170029

Donderdag 6 sept.

Laatste verslag van deze vakantie
Deze dag stond in het teken van ons vertrek morgenochtend om 8.00 uur omdat we afgesproken hebben om 13.00 uur in restaurant Beau4 te Kamperland dus straks op tijd ons bedje in en morgenochtend op tijd er weer uit. Alles schoongemaakt en ingepakt - meer valt er niet over deze dag te vertellen. Wel kunnen we terugkijken op twee heerlijke weken vakantie.

1. Wim en Ria:
    5 september 2018
    Leuk verslag, jullie hebben inderdaad veel gezien, ga zo door goeie reis.