Toeren in de omgeving van Oraison.

9 juli 2015 - Oraison, Frankrijk

Forcalcuier, Sisteron, Lurs..........

Forcalcuier - Vallée de la Durance dankt zijn naam aan de kalksteengroeve die hier reeds door de Romeinen werd geexploiteerd. Ook na de Romeinen heeft Forcalcuier gloriedagen gekend. In de 10e eeuw beschikte het al over een citadel en in de 12e eeuw was het met 12.000 inwoners zelfs hoofdstad van een van de graafschappen van Haute-Provence. De oude roem straalt nog steeds af van de grote middeleeuwse huizen, de voormalige kathedraal Notre-Dame (deels romaans, deels gotisch,13e eeuw) en de restanten van vestingwerken. Op het terras van de Notre-Dame-de-Provence zijn de restanten van de eerste kathedraal (St-Mary) en overblijfselen van het grafelijk kasteel nog te zien. We gaan komende dagen deze plaats nogmaals bezoeken omdat we er alleen nog maar geweest zijn terwijl er markt was. Ook niet verkeerd!!!!

Sisteron - langs de route Napoléon. Dit is een oud vestingstadje en vormt een poort tussen de Provence en de Dauphiné. Hier baant de Durance zich een weg door een keten van kalkrotsen. De Romeinen was deze strategische ligging niet ontgaan. Voor hen was Segusturo een belangrijke schakel in de verbinding tussen de hoofdstad Narbonne en de Alpen: de Via Domitia. Hoog boven Sisteron torent de Citadelle, die te bezoeken is. Dit gaan we waarschijnlijk ook nog doen. Een andere bezienswaardigheid is de oude kathedraal Notre-Dame-des-Pommiers.

Lurs - tussen Manosque en Chateau-Arnoux, langs de westoever van de Durance. Lurs was in de middeleeuwen en versterkt stadje met minstens 10 maal zoveel burgers als nu. Het hoorde onder de bisschoppen van Sisteron, die er graag resideerden. Zij stichtten er een seminarie. Het onderkomen van dit opleidingsinstituut voor geestelijken is nog te zien langs de weg naar Forcalcuier. Aan de noordkant van het dorp (bij het kasteel) begint de zogenaamde Promenade de Évêques langs vijftien bidkapelletjes die in 1854 zijn gebouwd. Het laatste is de Notre-Dame-de-Vie. Ons bezoekje aan dit prachtige plaatsje werd beloond met een prachtig uitzicht op de vallei van de Durance. .

1. Monica en jacques:
    9 juli 2015
    Weer een prachtig verhaal!bedankt voor de geurende kaart.!!
  2. Teun Ina:
    10 juli 2015
    Mooi verhaal, is net of we ook een beetje op vakantie zijn :)