Reis en verblijf van Platja d'Aro naar Sant Pere Pescador

18 juni 2016 - Sant Pere Pescador, Spanje

Camping l'Amfora van 18 juni t/m 24 juni. Prima camping direct aan zee en heel veel plaatsen (bijna 800) en Mobile Homes. Er is 'n restaurant en beachbar bij het strand, overigens hebben we hier geen gebruik van gemaakt. Tevens is er 'n supermarcet met veel Hollandse (Jumbo) producten en 's-morgens vers brood. Er was 'n plek voor ons gereserveerd, maar we mochten ook kijken naar andere plaatsen die nog vrij waren. We vonden het eigenlijk wel prima weliswaar bij 'n plek waar men de auto kon wassen, maar dat zagen we niet als 'n probleem. Het bleek later dat tussen 9 en 13 en tussen 17 en 21 uur de wasstraat regelmatig bezet was. Eigenlijk kon ik de mensen geen ongelijk geven. Deze week begon stormachtig, deed ons denken aan Utah Beach. Het kan hier flink waaien, maar dat is met deze temperatuur best lekker. Zoals we al eerder meldden is er veel te zien aan de Costa Brava.

776a l'Estartit

Empúries is een groep ruïnes dicht bij l'Escala, gelegen in de Spaanse autonome regio Catalonië. Het is de plaats van de Griekse nederzetting Empórion (Grieks: Ἐμπόριον), door de Romeinen omgedoopt tot Emporiae van waaruit de streek vanaf 600 v.Chr. zeven eeuwen lang werd beheerst.In 195 v.Chr. vestigde Cato in Empúries een Romeins kamp dat in de 1ste eeuw v.Chr. onder leiding van Caesar kwam te staan.703 Ruïnes d'Empúries712 Ruïnes d'Empúries De Romeinse stad ontstond dus vlak naast een Griekse stad. Er zijn restanten te zien van de stad, op een heuvel gelegen, zoals een forum, een aantal huizen, een deel van de muur met een toegangspoort, publieke baden, het amfitheater en fraaie vloermozaïeken.715 Ruïnes d'Empúries716 Ruïnes d'Empúries

Woensdag 22 juni - Verjaardag Rob. Bezoek aan Roses. Leuke plaats en ja ook dit keer stond er 'n Petit Train. Dus we gaan weer 'n ritje maken. En niet zomaar 'n ritje. Ook deze trein gaat de bergen in en laat ons prachtige huizen en fraaie uitzichten zien. Echt fraai. 718 Roses

Donderdag 23 juni - Een plek die we zeker niet over willen slaan: Cadaqués ligt niet ver van Port Lligat,761 Port Lligat762 Port Lligat771 Port Lligatwaar het museum van Salvador Dali gevestigd is in een villa, waar Dali jarenlang in gewoond heeft. Een groot deel van zijn werken kwam hier tot stand. Sinds 1997 is deze villa opengesteld voor het publiek als museum. Toen wij dus in 1997 voor het eerst hier waren was deze villa nog geen museum.726 Cadaqués Cadaqués, de geboorteplaats van zijn vader. 731 CadaquésDe familie bezat een huis bij het strand van Llaner, waar Dalí regelmatig verbleef tijdens de zomervakanties. In 1929 ontmoette hij Gala (geboren Elena Dmitrievna Diakonova), op dat tijdstip gehuwd met Paul Éluard. Gala werd zijn levensgezellin en in de loop van 1930 zocht Dalí een huis voor hen beiden. Hij vond het in Port Lligat.

Vrijdag 24 juni - Estartit: We gaan nog wel eens terug voor een portie bittergarnituur, ja en natuurlijk ook voor de omgeving. 777 l'EstartitWant daar hebben we toch te weinig van gezien.