Reis naar en verblijf in Dillenburg, Braunfels en Nassau

5 mei 2016 - Nassau, Duitsland

REIS EN VERBLIJF IN DILLENBURG, BRAUNFELS EN NASSAU

29 APRIL 2016

De reis is goed verlopen met en af en toe een buitje onderweg. We kwamen rond 15.00 uur op camping: Waldcamp Meerbornsheide aan, waar we hartelijk ontvangen werden door de gastheer die ons direct naar onze plaats bracht.              Ons cadeautje: weekje camperen met de nieuwste Adria Coral 600Omgeving Dillenburg           Nadat we geïnstalleerd waren gingen we ons in laten schrijven. We kregen 'n welkomstdrankje en veel informatie over Dillenburg. Maar ook de vraag of we iets wilden eten, zeer beperkte kaart oftewel geen kaart. De gastvrouw heeft 'n heerlijke salade, frietjes en 'n grote schnitzel voor ons bereid. Je weet wel: eentje die helemaal over je bord hangt. Duidelijk geen seniorenportie! Deze camping krijgt negatieve recensies op de ACSI-site, maar wij vonden de locatie even wat belangrijker dan de camping. Valt erg mee. De beheerders deden er alles aan om het ons naar de zin te maken. We hebben 3 avonden heerlijk gegeten. Zij hebben het in 2010 overgenomen. Het sanitair is 6 jaar geleden vernieuwd en ziet er netjes en schoon uit.  Bij het afrekenen kreeg ik flesje rosé mee. Genoeg over de camping, ook 2 dagen gewandeld, geen andere mogelijkheid om bij de Wilhelmsturm te komen, wat tenslotte het doel was. Heerlijk weer voor de wandeling naar de WilhelmsturmDe toren herbergt een modern uitgevoerd en deels Nederlandstalig museum over het Huis van Nassau-Dillenburg.De WilhelmsturmWilhelmsturm met fontein Het 13e eeuwse kasteel werd tijdens de 7-jarige oorlog (1760) verwoest. Willem van Oranje werd in 1533 geboren op de Dillenburg. Hoewel hij er slechts kort woonde speelt de burcht een belangrijke rol in de geschiedenis van het huis van Oranje-Nassau.Wilhelmsturm gezien vanaf centrumStandbeeld van Willem van OranjeTer ere van Willem van Oranje bouwden de Dillenburgers tussen 1872 en 1875 deze toren op de fundamenten van het verwoeste kasteel.

De Kazematten konden we alleen bezoeken met 'n gids. Dit Dillenburgs onderaards verdedigingssysteem op de Schlossberg heeft met zijn bolwerken en weergangen voor Duitse begrippen unieke afmetingen en stamt uit de 15e/16e eeuw. Pas in de afgelopen eeuw werd het systeem deels bloot gelegd. We kregen vandaag ook een indruk van dit gigantische verdedigingsbolwerk waar in tijden van oorlog voor de verdediging van het kasteel plaats was voor meer dan 2000 soldaten. Hoogtepunt van deze rondleiding was toch wel 'De Leeuwenkuil' (waterput van 49 mtr. diep, was ook tot die diepte verlicht) en de Rubensgevangenis. In deze gevangenis zat Jan Rubens, vader van Peter Paul Rubens en de minnaar van Anna van Saksen (2e vrouw van Willem van Oranje) opgesloten.

2 mei Bezoek aan Die Altstadt.Gelukkig, we zijn er bijna. Dit betekende wel weer 'n wandeling van 2 x anderhalf uur. Heerlijk weer, zelfs warm. Veel Fachbau. We wilden de Evangelische Stadtkirche bezoeken. Willem de Rijke (vader van Willem van Oranje) richtte de kerk in 1529 in voor de lutherse dienst. Hij rust er in de grafkelder, samen met zijn vrouw Juliana van Stolberg en zoon Jan VI van Nassau. Dit charmante kerkje was helaas gesloten wegens restauratie. Erg jammer, maar dan hebben we toch nog weer 'n reden om terug te gaan.

3 mei Via Braunfels naar Nassau. Onderweg naar Nassau Schloss Braunfels bezocht. Hier werd in 1602 gravin Amalia van Solms zu Braunfels geboren. Zij was één van de invloedrijkste vrouwen in het Huis van Oranje-Nassau. We konden eigenlijk 'n bezoek aan dit kasteel niet overslaan.Sprookjeskasteel BraunfelsToren van kasteel Braunfels vanaf binnenplaats Het kasteel is al bijna 800 jaar in dezelfde familie en ook nu nog woont er een 'Solms-Braunfels' . Alleen te bezoeken met 'n gids. Ingang kasteel Braunfels vanuit het dorpWe kregen bij de ingang vilten sloffen aan, dit ter bescherming van de houten vloeren. We 'sloften' gedurende 50 minuten door enkele vertrekken. Hoogtepunt was toch wel het oudste deel van het kasteel: de middeleeuwse ridderzaal.De huizen rondom kasteel Braunfels De historische kern van het stadje met waterpomp, fraaie vakwerkgevels, torens en poorten is een toeristische trekpleister. Maar helaas, we waren op doorreis dus geen tijd meer. Nog 'n reden om terug te gaan.

4 mei Rustdag in Nassau. De camping: Auf der Au ligt aan de oever van de Lahn. Loopafstand van centrum, super en restaurantjes. Aangezien we nog steeds spierpijn hebben bewaren we de wandeling naar de burcht voor morgen en eigenlijk is het maar 0,7 km, maar toch. Dan maar 'n stadswandeling door Nassau. Hoogtepunt was toch wel het IJSJE (zie foto).Heerlijk smullen op 'n zonnig terras in Nassau.

6 mei Nassau-Rijssen-Hank. Ons weekje met de camper zit er al weer op. Was erg leuk om weer eens met 'n camper op pad te zijn. En mede door het fantastisch mooie weer hebben we echt genoten. Wij willen bij deze het verhuurbedrijf Averesch te Rijssen bedanken voor het ter beschikking stellen van deze prachtige camper. En niet te vergeten Natasja Borghuis van Adria Benelux B.V. te Papendrecht.

1. Ellen Peppelenbos:
    4 mei 2016
    Jullie wandelen wat af zeg! Goed hoor, jullie gaan ons voorbij de volgende keer! Veel plezier nog!
  2. Mieke:
    4 mei 2016
    Moeten we toch echt nog paar keer oefenen Ellen, nu nog steeds spierpijn.