Van Avallon naar Fontainebleau

26 juli 2015 - Fontainebleau, Frankrijk

We blijven 2 nachten op de camping Les Courtilles du Lido. Deze camping is gelegen in Veneux les Sablons, naastgelegen gemeente aan het charmante dorpje uit de XIVe eeuw Moret sur Loing. Dit is 'n prima camping als je 'n bezoek wil brengen aan het paleis van Fontainebleau, alleen was het beetje lastig te bereiken via kleine straatjes en geen verwijzing naar de camping. Hebben we misschien bordje gemist?

Fontainebleau - stad met 16.00 inwoners. Een groot deel van de stad herbergt hotels en restaurants, gericht op de vele toeristen die Fontainebleau bezoeken. Als een parel midden in deze stad omgeven door prachtig aangelegde tuinen, ligt het enorme Chateau de Fontainebleau. Door de eeuwen heen hebben hier nogal wat vorsten gewoond en gebouwd. Het slot is in de Middeleeuwen ontstaan en is door diverse vorsten uitgebreid waardoor het diverse stijlen heeft. De eerste steen werd gelegd in de 12e eeuw toen Lodewijk VII er een abdij liet bouwen. Hiervan is alleen de toren bewaard gebleven. Koning Frans I (1494-1547) bedacht de basis van het huidige chateau en bouwde in 1528 een kasteel in Florentijnse en Romeinse stijl. De imposante balzaal van het chateau werd voltooid onder Hendrik II, zoon van Frans I. Een groot deel van de tuinen en vijvers werd aangelegd onder koning Hendrik IV (1553-1610) die het kasteel nog verder uitbreidde en het Grand Canal liet uitgraven. Tot en met Napoleon III beschouwden alle Franse staatshoofden het kasteel als belangrijke jachtresidentie. Koning Lodewijk XV (1710-1774) kwam er elk najaar om te jagen en trouwde in Fontainebleau. Hij liet kleine appartementen bijbouwen in moderne stijl en liet een vleugel van het kasteel ombouwen om er zijn eigen suite te maken. Napoleon I (1769-1821) liet op zijn beurt de koninklijke suite ombouwen tot een troonzaal. Louis Philippe (1830-1848) begon met de restauratie van het kasteel: de renaissancedecoraties werden hersteld en opgeluisterd met parketten en plafonds in dezelfde stijl. Na hem kwam Napoleon III (1851-1870) die het helemaal groots aanpakte. Het hele kasteel werd gerestaureerd en voor zijn amusement werden een theater en Chinese kamer gebouwd. Momenteel wonen er geen vorsten meer en zijn de rijkdommen tentoongesteld aan de toeristen. De kapel, balzaal, troonzaal, bibliotheek en koninklijke vertrekken geven een goed beeld van de geschiedenis van het kasteel. Het Chateau de Fontainebleau is dan ook de grootste toeristische trekpleister ven de regio en staat op Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Het Foret de Fontainebleau is een heuvelachtig gebied met rotsblokken, open vlaktes en bossen van eiken, berken en naaldbomen. Er zijn prachtige wandelroutes....................maar die bewaren we voor de volgende keer, na 56 vertrekken van dit enorme kasteel bekeken te hebben, hebben we het eigenlijk wel beetje gehad. Tot slot hebben we nog wel 'n ritje met paard en wagen rond het Chateau gemaakt.