Lapland

29 januari 2017 - Rovaniemi, Finland

januari 2017

Vrijdag 20 januari - Onze reis en verblijf van 7 dagen in Lapland komt wel heel dichtbij. Nog 'n paar nachtjes slapen en dan is het zover. Ik ga proberen om van iedere dag 'n verslag te maken. Geen idee hoe de internet verbinding is, dus kan ik niet beloven dat het lukt om tijdens ons verblijf het verslag op de site te zetten, maar wel zodra we terug zijn.

Hopelijk gaan we het noorderlicht zien. Dit unieke verschijnsel moet iets heel bijzonders zijn en is het bijna onmogelijk om dit vast te leggen. Advies is ook kijken en genieten. Genieten gaan we hopelijk ook van de tochten met de husky's, de rendieren, het sneeuwscooteren, het wandelen met de 'tennisrackets' en het bezoek aan de kerstman.

Laplandreis – 22 januari tot en met 29 januari 2017

Eindelijk is het zover en gaan we naar Lapland. Deze reis is al geboekt in februari 2016

We vliegen van Amsterdam naar Helsinki en daarna van Helsinki naar Rovaniemi.

001 Helsinki                    002a Rovaniemi  002c Rovaniemi

Alles verliep vlot en toen we in de ‘aankomsthal’ aankwamen rolden onze koffers al op de band en stond onze chauffeur al te wachten.

002d Rovaniemi                  004b Iso Syote

De week begon met een busrit van 2 uur naar Iso Syöte. Het hotel ligt boven op een heuvel waardoor we vanaf daar een prachtig uitzicht hebben over de omgeving. Wij hadden een van de houten bungalows, die rondom het hotel liggen, voorzien van open haard en sauna.

005h wandeling                   004h Iso Syote

Dit in een bosrijke omgeving waarbij alles bedekt is met een deken van sneeuw en je stapt zo in het winterwonderland. Sprookjes bestaan dus echt. Bomen die krom hangen onder het gewicht van aangekoekte sneeuw en het zachtroze licht van een ondergaande zon zorgen voor adembenemende uitzichten. Als de lucht rond een uur of 4 overgaat in paarstinten beperkt het ’buiten spelen’ zich tot een zoektocht naar het noorderlicht, gevolgd door het opwarmen bij de open haard!

Maandag - Sneeuwscootersafari

Onze mannen hadden op de eerste dag de sneeuwscootersafari wat één van de activiteiten was die bij de reis zat inbegrepen.

015 scooterenZe kregen een thermopak en laarzen, welke ze de hele week konden gebruiken tijdens de safari’s in die week, een must voor temperaturen van -10 of zelfs - 30. Met 4 lagen kleding, thermo-ondergoed, 2 paar sokken, ‘n konijnenmuts en skibril in combinatie met het thermopak zorgden ervoor dat we warm bleven tijdens de safari’s! Een flinke klus om een bezoek aan het toilet te brengen, maar dat mag de pret niet drukken. En natuurlijk een stop voor koffie en pulla.

027 scooteren

Ze genieten niet alleen van een prachtige omgeving tijdens deze tocht maar krijgen ook een enorme kick van de kracht achter dit monster. 40 km p/u in een paar seconden is een eitje.

Dinsdag – vrije dag

Op deze zonnige dag hebben we ’n heerlijke wandeling naar het skidorp gemaakt. Eerst hebben we nog foto’s rondom het hotel genomen. We zijn met een skibus teruggereden en daarna was het genieten van zwembad en jacuzzi.

005k wandeling

Woensdag – Sneeuwschoenwandeling

In tegenstelling tot gisteren stond er veel wind en was het ontzettend koud.

042 snowwalking

De sneeuwschoensafari is met grote flappen onder je schoenen lopen door de sneeuw. Het kraken van de sneeuw en de stilte die daar omheen hangt. Het voelt alsof je op de maan loopt. De gids weet de omgeving goed te herkennen. We zijn een bergtop opgelopen, maar helaas lag deze in de wolken en het was er erg koud om lang te blijven. Als naar beneden lopen niet kon gleden we de rest van de berg op onze kont naar beneden door de dikke laag sneeuw. Daarna natuurlijk ook koffie, bosvruchten thee en pulla bij het vuur. Wat kan een mens daarvan genieten!

Het noorderlicht
Het natuurverschijnsel noorderlicht of aurora borealis ontstaat doordat elektrische geladen deeltjes uit de zonnevlekken met grote snelheid door het magnetisch krachtveld van de aarde naar de polen worden gestuwd. Ze botsen op elkaar, waarbij in de hogere luchtlagen moleculedeeltjes gaan gloeien.

006b Het Noorderlicht

Bij een heldere hemel is er grote kans dat we het noorderlicht zouden kunnen zien. Met een groepje mensen gingen we maandagavond kou kleumend op zoek. Maar wij vonden het toch echt veel te koud. Maar vanavond kregen we nog ’n kans en hebben we het echt mogen aanschouwen en hebben deze lichtgroene vegen als penseelstreken door de nacht zien trekken. Heel wonderbaarlijk.

Donderdag – Huskytocht

Een van de highlights van deze week was toch wel de huskysafari. Tijdens het ontbijt waren we getuige van een prachtige zonsopkomst. Om 10.30 uur zijn we per taxibus vertrokken naar een huskyfarm.

062 husky safari  061f husky safari  066a husky safari   071 husky safari080 husky safari                081 husky safari

Een enorm gejoel van dolenthousiaste honden komt ons tegemoet bij aankomst. Zij hebben er zin in, en wij ook! Eerst werd ons uitleg gegeven over de husky’s en het gebruik van de huskyslee. Op de farm hielden ze 80 getrainde husky’s en 20 puppy’s. Na de uitleg vertrokken we bij een temperatuur van -5 graden voor een tocht van 12 km. Eén van ons kon gaan zitten in de slee, de andere moest achter op staan om te sturen en te remmen. Vanaf het begin was het een prachtige ervaring. De husky’s hadden er echt plezier in om de slee te trekken. Af en toe namen de husky’s een hap sneeuw. Ook deden ze hun behoefte tijdens het rennen. Als we af en toe stil gingen staan konden de husky’s het niet afwachten om weer verder te gaan. Soms hadden ze moeite om ons tegen een heuvel omhoog te trekken en moesten we ze een handje helpen door mee te steppen. De route liep door een schitterende natuur. We sleeën door besneeuwde dennenbossen en over uitgestrekte vlaktes. Onderweg kregen we lunch, die bestond uit kom soep, worstje, tosti en koffie of thee. Uiteindelijk kwamen we weer terug bij de huskyfarm waar we in een KOTA nog koffie, thee en pulla kregen. Het was daar lekker warm. Even later bracht het taxibusje ons weer terug naar het hotel.

Vrijdag – Rendiersafari

Om half tien vertrokken we met een bus naar een rendierfarm. Bij aankomst zagen we heel veel rendieren. De rendierhouder was tevens onze gids. Na een korte uitleg over de rendieren en de slee werden de rendieren met behulp van brokjes gelokt om voor de slee te worden gespannen.

104a rendier tocht                                  126 rendier tocht

Daarna kon een ieder van ons plaats nemen op de slee en gingen we op pad. De gids liep voorop en daarna volgden wij met onze sledes die door middel van een touw met elkaar verbonden waren. Regelmatig maakten wij een stop, waarbij de rendieren gelegenheid kregen om sneeuw te happen en sommigen aten takken van de bomen. Het was een route door de pure natuur.

120 rendier tocht

Na afloop ging de gids de rendieren uitspannen. Daarna was er voor ons gelegenheid in een KOTA, verwarmd door een kampvuur, koffie of thee te drinken.

128 rendier tocht

De KOTA van nu heeft de karakteristieke vorm van de Lavvutent behouden. De rendierhuiden, waarmee de tenten waren bedekt, hebben hun plaats ingeruild voor grenenhout. De rendierhuiden worden nu gebruikt om heerlijk op te zitten of te liggen. Daar vertelde de gids ons alles wat met de rendieren te maken heeft en tevens gaf hij nog uitleg over andere, daar levende dieren. In het gebied komen veel beren, lynxen, wolven, elanden en roofvogels voor. De gids hield de rendieren in hoofdzaak voor het vlees. Ten slotte kregen we nog een soort rendierrijbewijs.

Zaterdag – Bezoek aan dierentuin en Santa’s Village

Vandaag gaan we de hele dag op “schoolreisje”. Eerst zijn we naar de dierentuin geweest. “Ranua Zoo Wildlife park”.

149 Ranua Zoo

Dwars door het park loopt een schitterende route. In deze dierentuin leven dieren die ook in het wild in Lapland en in het Noordpoolgebied voorkomen. We hebben onder meer verschillende soorten uilen, roofvogels, wolven, lynxen, elanden en ijsberen gezien. Daarna zijn we op doorreis gegaan naar Rovaniemi waar het verblijf is van de Kerstman in Santa’s Village op de poolcirkel.

171 Santa                                              172 Santa

In het dorp bevinden zich voornamelijk souvenirwinkels. We konden met de Kerstman op de foto maar aangezien wij niet de enigen waren hebben we dit maar gelaten voor wat het was.

Zondag – Helaas weer naar huis

Helaas al weer onze laatste dag. Zondagmorgen werden we om 10.30 opgehaald door ’n taxibusje die ons naar het vliegveld in Rovaniemi zou brengen. De vlucht verliep goed. Om 18.10 waren we weer op Hollandse bodem en is er een eind gekomen aan deze onvergetelijke vakantie.

191 going back

Onvergetelijk: wat hebben we genoten. Een “winterwonderland” is het in Iso-Syöte. Alles is bedekt met sneeuw. Het is er adembenemend mooi. Ongerepte natuur, de stilte, het Noorderlicht, safari’s en wandeltochten. Het hotel boven op een heuvel met een prachtig uitzicht en het eten was voortreffelijk.
Alles was prima geregeld een dankwoord aan Interfact Travel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marleen:
    19 januari 2017
    Veel plezier in Lapland!
  2. Gerda:
    19 januari 2017
    Zeker spannend deze reis,en wij denken overweldigend met al die sneeuw..en activiteiten die we gaan doen...nog even en dan.......vliegen we naar Lapland..
  3. Teun Ina:
    5 februari 2017
    Wat een mooie land, wat een mooi reisverhaal. Ben er nu al verliefd op.
  4. Gerda:
    6 februari 2017
    Het was een onvergetelijke vakantie was dit ,wat een prachtig land .wij hebben er van genoten.❤❤
  5. Hannie & Gerrit:
    6 februari 2017
    Wat een prachtige omgeving, we hebben genoten van jullie verslag en prachtige foto's.