Denemarken 2020 - verslag geschreven door Rob.

23 september 2020 - Horsens, Denemarken

Route Hank - Ostrhauderfehn

Vrijdag 11 September 2020 - Op weg naar ons overnachtingsadres in Ostrhauderfehn Duitsland via Sneek.

22°

De ochtend begon met 2 blunders mijnerzijds (Rob)

1: Vergat de elektra van de caravan af te koppelen en met het naar voren rijden door Mieke met de mover werd het snoer uit de CEE stekker gerukt en lagen er 3 blote draden op de grond. Stekker snel uit het stopcontact van de berging gehaald en geconstateerd dat ik dat na onze vakantie kon herstellen...en weg gingen we. Draaien wij bij Hank de rijksweg op en wat zien we voor ons: jawel...onze eindbestemming (zie foto).

Vakantiebestemming

2: Bij Lexmond drong het pas tot mij door dat die 3 draadjes elkaar wel eens geraakt konden hebben...kortsluiting... en daardoor geen stroom op koelkasten en vriezer... en dat 2 weken lang! Het knaagde en knaagde en bij Vianen besloten we om naar huis terug te keren.

Het huis had stroom... de berging met vriezer en koelkast niet. Goed dat we toch maar teruggereden zijn. Snel  hersteld en weg gingen we...weer! Anderhalf uur later! Dat dan weer wel!

O ja...om ff compleet te zijn: toen we de eerste keer vertrokken hield Mieke de toegangspas voor de paal en liep door het geopende hek en ik er met de caravan achteraan....ja, tot aan het ondertussen weer gesloten hek en kon géén kant meer op want er stonden inmiddels verschillende auto's achter me opgesteld. Receptie gebeld en nadat Mieke had uitgelegd wat er aan de hand was, werd de poort eindelijk geopend.

Richting Sneek, ook dat is een verhaal op zich. Zo'n 35/40 jaar geleden kochten  wij in Denemarken  smeedijzeren hangers met glaasjes voor waxinelichtjes, ook staande exemplaren.

Na maanden op marktplaats helaas geen bod en besloten wij de sfeerlichtjes terug te brengen naar een kringloopwinkel in Horsens  (Denemarken). Enkele dagen voor vertrek alsnog een bod uit Sneek maar het ontbrak ons aan de tijd om het geheel zorgvuldig in te pakken en via de A6 kwamen wij redelijk in de buurt van de koper...vandaar.

Wel lastig met een caravan achter je aan, maar gelukt, door het mooie centrum van Sneek, wat een gezellige plaats. Reden om nog eens omgeving Sneek een camping te zoeken. Wie weet voor korte vakantie volgend jaar?

Rond half 5 aangekomen op onze overnachtingsplek bij Oscar en Monique en 's-avonds van een heerlijke maaltijd genoten...gebakken aardappeltjes met schnitzel...heerlijk.

Morgen verder naar de Viking-camping.

Route Schleswig-Flensburg

Zaterdag 12 September 2020 - Viking-camping Haithabu.

17°

Vertrek 9.35 uur...aankomst 16.30 uur.

Vertrek richting Denemarken Hamburg

Vannacht goed geslapen en op tijd bij Oscar en Monique vertrokken voor een rit van 4 uur (Maps houdt géén rekening met een caravan achter je aan!) Dus 5 uur. Het werd een reis van bijna 7 uur... Bremen-Hamburg-niet dóór te komen! Er moest onderweg natuurlijk ook getankt...geplast...en gegeten worden. Hamburg-Kiel verliep, op een kleine oponthoud na, vanwege wegwerkzaamheden, vrij rustig - gelukkig op zaterdag weinig vrachtverkeer.

Camping in Duitsland

Op deze camping gaat de slagboom als je aan komt rijden vanzelf open- zoek een plekkie uit (er waren er tot onze verbazing niet veel meer vrij) en na vijven aanmelden en afrekenen: 96 euro voor 4 nachten - all-in.

Gaan vanavond gyros scoren bij een Griek...lijkt ons lekker...kan natuurlijk niet tippen aan de Schnitzel/Bratkartoffeln van  Monique.

O ja...ze spreken hier Duits🤪...kan ik redelijk volgen en toch leerde ik deze week een nieuw woord: MOIN. Mailbevestiging  van deze camping begon met: Moin Rob en Mieke. Ik denk oké, een tikfoutje, maar in de eerste de beste winkel bij Oscar werden we door de caissière begroet met...jawel: Moin.

Niets aan toe te voegen.

Schijnt in Noord-Duitsland hetzelfde te zijn als "houdoe" en "haye" in Brabant en Limburg

Ze hangen zelfs vlaggetjes met die tekst voor de caravan.

Op de weg naar de camping staat een tankstation met LPG...als we woensdag weggaan, dan tank ik gas en bij de Deense grens (paar km) schakel ik over  naar benzine en houd ik het gas als reserve en op de terugweg schakel ik bij Aabenraa weer terug naar gas. Och...ik ben soms zo slim...niet altijd hoor... zie gisteren😳😡

Thyra's verdedigingswerk.

Zondag 13 September 2020

20°

De reden waarom wij deze camping op de heenreis hebben uitgezocht was een bezoek aan Thyra's Wall. Thyra Danebod  (van Wessex) was de eerste koningin van Denemarken en vrouw van koning Gorm de Oude. Alhoewel de eerste verdedigingswallen tussen 450 en 500 na Chr. door de Denen aangelegd werden om hun grondgebied te markeren, werd onder leiding van Thyra eind 800 - begin 900 na Chr. de wallen verlengd-verhoogd  en vernieuwd. De totale lengte is 30 km en deze verdedigingswal sloot het hele schiereiland Jutland af op het smalste punt. Aan de linker- en rechterkant van de wallen was er moeras. Tegenwoordig is Danevirke een  historisch monument en de directe omgeving een beschermd natuurgebied.

DanevirkeDanevirke Thyra Danevirke

Danevirke is de geboorteakte van Denemarken net zoals de Jelling-stenen de doopakte van Denemarken zijn. Hierover volgende week meer.

20200914_131007

Oja...waarom deze queeste naar Thyra?

Ze komt voor in het stamboom onderzoek van Mieke...vandaar!

Wikinger Museum Haithabu

Maandag 14 September 2020

25°

Samen wakker geworden om...kwart voor tien en daar een goed gevoel aan over gehouden. Ik was de laatste dagen erg moe en ging gisteravond daarom om kwart voor negen m'n bedje in (zonder Mieke...voor het éérst) en heb dus 13 uur liggen pitten. Ik hoop dat mijn vermoeidheid daarmee verleden tijd is.

Vannochtend op de fiets naar het Vikingmuseum (die paar kilometer  hadden we ook kunnen lopen). Had daar niet zoveel verwachting van maar bleek een verrassend modern museum met veel informatie met een leuk nagemaakt vikingdorp aan het water met steiger en boten. Haithabu was een van de grootste vikinghavensteden hier in het noorden. Slechts 3% is tot nu toe opgegraven dus hier ligt nog een grote buit voor toekomstige archeologen.

Vikingschip Vikingschip

Daarna op de fiets naar Schlesswiger Stadthaven en daar voor Mieke een droge witte gescoord en voor mezelf...Cola. Fietstocht - zowel heen als terug - langs de zee-arm de "Schlei" tot in de camping.

Voor het eerst tot aan het avondeten (nasi met saté) buiten gezeten. Morgen naar Schloss Gottorf in Schlesswig.

Schloss Gottorf

Dinsdag 15 September 2020

27°

Schloss Gottorf 20200915_135018 Boegbeeld Boegbeeld 20200915_122536

Schloss Gottorf is een vrij nieuw slot - begin 18e eeuw - ontstaan op eerder kasteel uit 1161 - daarna diverse branden en verwoestingen en hergebouwd tot wat het nu is..fraai complex met baroktuinen  (1637) waarin in 1994 de Hercules beeldengroep, na archeologisch onderzoek van de restanten van het verloren gegane origineel, nauwkeurig werd gereconstrueerd.

Hercules Hercules

Het slot is residentie geweest van vele hertogen en vorsten - later diende het als kazerne en vanaf 1948 als museum met een groot scala voorwerpen, ook van godsdienstige aard. Bijzonder was de blauwe zaal, groene balzaal en de kapel.

Schloss GottorfSchloss Gottorf Schloss Gottorf 20200915_122728

Aan het eind van de middag de caravan gereed gemaakt voor de reis van morgen naar Horsens o.a. fietsen op fietsenrek vastgezet... accu's aan de stroom gezet... lpg getankt... toilet geleegd... vuilwater afgevoerd... spoelreservoir toilet gevuld... watertank aangevuld... jerrycan met water gevuld... jaja, ze zeggen dat ik vakantie heb🤪😂🤣

Route naar Horsens City Camping - Denemarken

Woensdag 16 September 2020

19°

Na een korte, maar voorspoedig reis op onze eindbestemming aangekomen en na een saai, bewolkt begin van deze dag brak in de loop van de ochtend de zon door.

Lekker plekkieBeetje thuisgevoel

Na aankomst direct de voortent incl. zijwanden opgezet en daarna de camping verkent (verrekt netjes hier), broodjes voor morgenochtend besteld en door naar het strandje waar gezwommen en gesurfd werd. We wilden een hapje eten buiten de deur maar het uitgekozen restaurant aan jachthaven om de hoek had geen tafeltje meer vrij.

Meenemen kon wel...dus geen probleem.

Eten mee naar de caravan en lekker buiten opgesmikkeld. Het was maar goed dat ik niet had gereserveerd: één glas witte wijn was dik 9 euro.

Wat we morgen gaan doen weet ik nu nog niet...bekijken we wel weer als we wakker geworden zijn...

Horsens Fjord

Donderdag 17 September 2020

17°

Goedemorgen...dat was het zeker - zo uit bed en in het zonnetje in de voortent met koffie en thee...dit is heerlijk wakker worden...wil ik elke dag wel☀️. De bestelde broodjes afgehaald en door naar de Lidl, ook hier om de hoek. Daar gingen 2 wensen van Mieke gelijk in vervulling (op eetgebied dan...ging ff niet om drank) Biksemat...een combinatie van aardappelblokjes, spekjes, ui en stukjes rundvlees...een echt Deens gerecht dat ook in restaurants op het menu staat en ze vond Makreelsalade.

Biksemad Beetje thuisgevoel

Beiden producten heeft ze op eerdere reizen door Denemarken ontdekt en ze is er gek op.

En ja...ze hebben hier bij de Lidl dezelfde lekkere wijn als bij ons thuis...dus ook weer om vrolijk van te worden. Dat ze gemiddeld 2 euro per fles duurder zijn, nou en?

's-Middags vanaf de camping langs Horsens Fjord gefietst. Een afwisselend fietspad langs water...door stukken bos...omhoog en dan weer omlaag...dan weer langs het water met schitterend uitzicht en halverwege naar het eiland Alro weer terug. Dat eiland gaan we deze week vast een keer aandoen als de accu's van de fietsjes het aankunnen... dat weet ik nog zo net niet.

Loppemarked

Vrijdag 18 September 2020

19°

Vandaag wordt een rustdag...zo begon het ook. Opnieuw samen heerlijk uitgeslapen en alweer koffie en ontbijtje in de zon onder de voortent. De "loppemarked" in Horsens bezocht, waar wij oorspronkelijk de smeedijzeren  sfeerverlichting zouden achterlaten ..maar die hangen nu in Sneek.

Later op de fiets langs het fjord - met prachtige villa's aan het water - nog even naar de Havn in Horsens gefietst en via (Trollen) park weer terug naar de camping.

Als we 2 dagen later richting Denemarken hadden gegaan, dan waren we i.v.m. het Coronavirus de grens niet overgekomen omdat het virus in Nederland uit de hand loopt.

Morgen zaterdag, dus gaan we gezellig shoppen en flaneren in het centrum van Horsens. Gaat vast lukken... weers- vooruitzichten zijn goed!

Horsens shopping-centrum

Zaterdag 19 September 2020

19°

Alweer een nieuwe dag...maar wel een om snel te vergeten...mistig, dus niet met het zonnetje wakker geworden en dat was juist zo lekker de afgelopen dagen. Na het ontbijt richting centrum om te winkelen en zo. In mijn voorbereiding had ik gezien dat de winkels tot 20.00 uur open waren...ja, de shops in het kleine winkelcentrum...dat klopt, maar het overgrote deel van de winkels in de winkelpromenade  gingen om 14.00 uur dicht...niet gezellig dus.

En in de ene schoenenzaak die open was  had Mieke een paar leuke schoenen in haar maat gevonden...blijkt er een andere maat in de doos te zitten😡 Pech dus.

Dan maar weer naar de camping met het voordeel dat ik het laatste deel van de Tour kon kijken...nou, dat viel - net als de rest vandaag - dus ook vies tegen. Ben en blijf natuurlijk een Jumbo-man😉.

Jelling: Thyra Danebod

Zondag 20 September 2020

18°

Ondanks een grauw begin van deze dag (zon kwam later) werden wij vrolijk van de reis naar Jelling door een fraai heuvelachtig, zelfs bergachtige omgeving die wij vaak in Duitsland en Frankrijk tegenkomen. Mooie streek hier rond Vejle. Het doel van vandaag waren de Jelling-stenen, kerk met vindplaats overblijfselen van koning Gorm de Oude

(echtgenoot van koningin Thyra) en de grafheuvel en museum.

Zoals eerder beschreven op dag 3 van deze trip vormen beide bewerkte stenen het ontstaan van Denemarken en het christendom hier. De kerk is van eenvoudige schoonheid met klein merkteken in de vloer waar de overblijfselen van de koning begraven liggen. Helaas van Thyra is niet bekend waar ze haar laatste rustplaats heeft gekregen. Het vermoeden bestaat dat ze samen in de grafkamer onderin de grafheuvel begraven zijn geweest, maar toen hun zoon Harold zich tot het christendom bekeerde, hij hun overgeplaats heeft naar een graf in de houten kapel, waar nu de kerk staat.

Toen door naar het museum...modern, want 4 jaar oud...en fantastisch om te bezoeken...de wanden vertellen het hele verhaal. Druk op een van de vele knopen en stap voor stap ontstaan er verhalen en bewegende beelden op de wanden. Daarnaast veel overblijfselen van de eerste bewoning van het gebied.

Wat hebben wij vanmiddag hier genoten...duidelijk een hoogtepunt van deze vakantie.

Fugletårn

Maandag 21 September 2020

18°

Maandag...wasdag!

Net over de helft van onze vakantie werd het tijd voor de algemene schoonmaak: toilet (vol), vuilwater (vol), vloer caravan (grasgroen) en ons daarna zelf ook meteen gesopt en ons beloond met een heerlijk kopje koffie (zonder taart, dat dan weer wel). Na een zeer laat ontbijt op de fiets voor een rondje Norrestrand.

Geweldig leuk en lang wandel/fietspad direct aan het water van deze uitloop van het Horsens-fjord richting Fugletårn (vogelkiekkast) en daarna dwars door het centrum van Horsens, tijdens de spits, naar de haven en door naar de camping. Het was een leuke middag..het weer werkte ook mee.

Fingerhavn.

Dinsdag 22 September 2020

20°

Ergens de komende dagen slaat het weer hier ook om...wordt het herfst en daarom willen wij nu nog even genieten van de dagen met zon...zoals vandaag.

Dus weer op de fiets, langs de Havn naar de overkant van het Fjord. Rond het Fjord loopt een wandel/fietspad Nr. 5 en recht tegenover de camping ligt een smalle landtong in zee, genaamd Fingerhavn.

Na hier van het uitzicht over het Fjord genoten te hebben (met koek en zopie) op de terugweg...dwars door het centrum (Maps) ...naar het eindpunt van de fietsroute van gisteren gefietst (Norre  Strand) en dit pad in tegengestelde richting genomen om zo weer redelijk in de buurt van de camping uit te komen.

Den genfundne Bro .

Woensdag 23 September 2020

21°

Zoals gisteren bedacht inderdaad vanochtend in het zonnetje de voortent met zijwanden gedemonteerd en schoon én droog opgeborgen. Het etui-luifel uitgezet nadat we eerst de bovenzijde daarvan hadden geboend...we dachten dat "het weer" er in zat, maar werd wonderwel superschoon. Morgen gaan we de onderzijde onder handen nemen. Na de lunch een autorit door wederom prachtige omgeving naar Den genfundne Bro. De slanke rode stalen relingbrug was in 1899 de hoogste spoorwegbrug in Scandinavië. Tijdens de kanalisering van de rivier Gudenå in 1929 werden alle materialen van de spoorweg (rotsblokken-rails-bielzen e.d.) ingezet voor de aanleg van het kanaal en de brug gebruikt als damstructuur en bedolven onder zand. In 2014 - na 85 jaar bedolven te zijn geweest - werd de brug weer ontdekt en onder het puin vandaan gehaald en als wandel/fietsbrug hersteld. Op de terugweg gegrilde kip met frietjes gescoord en aan het strand lekker opgepeuzeld. Morgen vermoedelijk niet zo slechte dag als eerst verwacht...wordt die misschien toch weer spannend?!

Gewijzigde planning!

Donderdag 24 September 2020

17°

Het werd misschien een spannende dag vandaag...nou dat vermoeden kwam uit! Het is hier vannacht behoorlijk stormachtig geweest en daar kon onze luifel niet langer meer tegen en begon op de naad te scheuren en terwijl ik dit met ducttape vast wil zetten, constateer ik dat de aanhechting van het etui aan de caravan ook aan het loslaten was...levensgevaarlijk en zo gaan wij de terugreis niet beginnen en heb met een stanleymes het etui met luifel en al van het dak verwijderd. Dat wordt t.z.t. een nieuwe...we zien wel. Na de lunch (ontbijt overgeslagen) nog even langs een kleine Loppemarked geweest (opbrengst verkoop bestemd voor honden- en poezenopvang). Aangezien het morgen de hele dag regent, hebben we besloten morgen in plaats van zaterdag te vertrekken, zijn we zondag de hele dag thuis...ook lekker. LPG en benzine verbruik tot nu toe: (met volle tank LPG en benzine vetrokken) LPG getankt € 95 Benzine € 54 Voor de terugreis van morgen heb ik van allebei een volle tank. Geschat aantal km tot nu toe: 1.250 Tot zover het verslag van deze vakantie...tot een volgende keer🙋‍♀️🙋‍♂️

1. Wim en Ria:
    1 oktober 2020
    Mooi verslag, jullie hebben veel gezien en gedaan. Dat is weer leuk om op terug te kijken.
  2. Wilma:
    3 oktober 2020
    Tjonge jonge, jullie blijven mooie avonturen beleven en leuke verhalen schrijven. Wat een prachtig land! Doe voorzichtig en blijf gezond! Live groet en een virtuele knuffel van Wilma