We waren weer met de caravan op pad.

18 september 2016 - Hank, Nederland

We zijn op 24 augustus vertrokken voor 3 weken naar het mooie Bretagne. Bretagne, ooit genoemd "Klein Brittanië". Het werd in de 6e eeuw gesticht door vluchtelingen uit Cornwall en Wales. Nog altijd zijn er de Bretonse tradities als Bretonse klederdracht en Bretonse muziek. Plaatsnaambordjes staan er in het Frans en Bretons. Op weg naar dit prachtige deel van Frankrijk rijden we door Normandië.005 Pont de Normandie De naam Normandië is afkomstig van de Scandinavische Noormannen die zich in de 9e eeuw al plunderend vestigden in deze regio. Grote bekendheid geniet het gebied door de landingen van de geallieerden op D-Day op de stranden van Normandië in 1944. Zie ook ons reisverslag vorig jaar mei. We overnachten in Amiens, na een reis die vlot verliep. De volgende dag vertrekken we met als reisdoel Camping Port du Blanc in Dinard. Het weer is prachtig, zelfs warm.

De volgende dagen doen we rustig aan. We blijven hier tenslotte 'n volle week, dus tijd genoeg. We halen boodschappen, gaan naar de markt in Dinard en fietsen in de omgeving. Het was mogelijk om met de boot naar St. Malo te gaan. Het kwam zo uit dat we langs het kantoortje fietsten die de tickets verkocht voor de boot naar St. Malo. De boot lag al klaar, dachten wij. De kaartjes hadden we al gekocht, de boot vertrok al........hoho ....wacht op ons......051 met watertaxi naar St. Malo.Bleek dat we naar een andere kade moesten, waar onze boot klaar lag. Oeps, als ik dat geweten had.......St. Malo is 'n prachtige vestingstad maar niet handig met de fiets. Dus gaan we deze vakantie nog wel 'n keer terug.

Maandag 29 augustus gaan we naar Dinan, waar we de camping voor de laatste week alvast reserveren. Achteraf is gebleken dat dit een goed plan was. Daarna een bezoek gebracht aan Montmarin, een prachtige 18e/19e eeuwse tuin in Pleurtuit. Le Montmarin, een van de weinige malouiniéres (huistype uit St. Malo) is gebouwd aan de linkeroever van de Rance.118 Montmarin113 Montmarin110 Montmarin102 Montmarin Kasteel en park staat op monumentenlijst. Dit prachtige park bestaat uit 2 delen: een 18e eeuws deel met Franse tuinen en een eind 19e eeuws deel met groepjes bomen en een grote rotstuin aan de rand van de Rance.

Dinsdag 30 augustus - Wandeling via Sentier des Douaniers GR34 op het programma. Langs de kust naar Dinard via het smokkelpad, beter bekend als het Sentier des Douaniers. 141 GR34136 GR34Wij liepen maar 'n klein deel maar het is mogelijk om het pad van Mont-Saint-Michel in het noorden tot Briére in het zuiden te volgen. Sommige stukken zijn volgens het boekje van Bretagne onvergetelijk: tussen Fort La Latte en Cap Frehel ligt het pad meer dan 50 m boven de zee. Dit gedeelte hebben we dus nog niet gedaan. Altijd weer 'n reden om terug te gaan naar deze prachtige kust.

31 augustus - Vertrek naar volgende camping: Le Mat in Trévou-Tréguignec. Bijna op het strand en met een overdekt zwembad. 010 DinardJe merkt al wel dat eind van het seizoen is: erg rustig, het hele bad voor onszelf. Ook hier gaan we fietsen, wandelen en naar de markt in de omgeving.

2 september - Vandaag staat er 'n excursie naar het zeevogelreservaat  Les Sept îles in Perros Guirec, op het programma. 219 île aux Moines209a île aux Moines215 île aux Moines212 île aux Moines209 Perros-Guirec op weg naar île aux Moines201a Perros-Guirec plage met sneeuwtop....Dit vogelreservaat ligt op 17 km van de kust. Er leven hier 17.000 koppels Jan van Genten. De eilanden zijn vanaf de kust te zien. De franse naam Sept îles is eigenlijk een verbastering van de Bretonse naam 'ar Jentilez'. Deze klinkt ongeveer hetzelfde maar betekent 'monniken-eilanden' naar de monniken die hier ooit leefden. De monniken zijn allang verdwenen, want het leven hier was te zwaar, maar voor de vogels dus niet. Een grote olieramp zorgde in 1978 voor veel slachtoffers. Vooral de Jan-van-Genten hebben zich goed hersteld en ziet het eiland Riouzig (of Rouzic) er van verre er helemaal wit uit. Alsof de top bedekt is met sneeuw. Overal zijn vogels in de lucht, op de rotsen en in het water. Maar ook zeehonden, jammer genoeg maar één gespot. Alles bij elkaar een mooi schouwspel.

4 september - vandaag naar Chateau La Roche Jagu.266 La Roche Jagu Dit kasteel ligt in de gemeente Ploëzal en is een fort dat in de 15e eeuw gebouwd en in 1968 gerenoveerd is. Hier worden exposities en culturele evenementen georganiseerd. 264 La Roche JaguVinden wij persoonlijk beetje jammer. Dit heeft een storende invloed. De tuinen er omheen zijn prachtig.

269 Pleudaniel, Eglise St. Pierre - stoer....270 Pleudaniel271 Pleudaniel272 hier waren we...

Onderweg kwamen we dit schattige kerkje tegen: De kerk Saint Pierre in Pleudaniel - zie foto. Daarna naar Paimpol. Deze plaats was de thuishaven van de IJslandvaarders. Meer dan welke andere Bretonse haven ook, is het leven en de geschiedenis van Paimpol verbonden met de "grote visserij" die in de 19e eeuw het fortuin van sommigen en het ongeluk van velen betekenden. Wij hebben hier alleen maar 'n terrasje gepakt voor 'n cider en 'n crêpe.

6 september - Vandaag 'n wandeling langs de Côte Granit  Rose.

300 GR34 Granit Rose311a GR34 Granit Rose blijft ie liggen....325 GR34 Granit Rose314 GR34 Granit Rose304 GR34 Granit Rose319 GR34 Granit Rose

Deze wandelroute is ook weer 'n onderdeel van de GR34. De foto's zeggen genoeg.

7 september - Vandaag naar de volgende camping: la Hallarais in Taden bij Dinan. We blijven hier 'n week.                                                                                               8 september - De bedoeling is vandaag te gaan wandelen naar Dinan, 20 min. vanaf de camping. Dinan is de mooist bewaard gebleven Middeleeuwse stad van Bretagne. 350 Dinan357 Dinan358 Dinan372 Dinan389 Dinan392 Dinan393 Dinan395 DinanDe stadswallen zijn 3 km lang en worden benadrukt door 14 torens. Het was zeker 'n bezoek waard, onze foto's zeggen genoeg. Op de wandeling richting de camping komen we langs het kantoortje die tickets verkoopt voor 'n tochtje op de Rance. Even kijken naar de vertrektijden, misschien voor morgen.       We kunnen nog mee.........................Leuke afsluiting!

9 september - Fietsen langs de Rance, tot Lëhon. Leuk Middeleeuws plaatsje met burcht, abdij en 'n groot zwembad.

10 september - Het Aquarium in St, Malo mag je eigenlijk niet missen en bevindt zich net buiten de stadsgrenzen. Het werd in 2001 volledig vernieuwd, toen het vijf jaar bestond. Men kan hier onder andere een reis met de onderzeeër 'Nautilus' maken, wat wij dus ook gedaan hebben. Aanrader!!!

11 september - In Dinan rijdt ook 'n Petit Train en we besluiten met de trein vanaf Le Port Dinan naar de andere kant van de stad te gaan, maar helaas,,,,,,,,dus dat wordt toch lopen of liever gezegd klimmen. We wandelen over de stadswallen en door de de smalle straatjes naar de andere kant van de stad en kijk.......daar staat toch de trein voor ons klaar. Pakken we dan toch nog maar even mee.

12 september - Hédé-Bazouges - Wandeling langs de elf sluizen.

13 september - 'n dag met regen en onweer. Eindelijk tijd om de foto's op de laptop te zetten.

14 september - St. Malo. De oude stadsmuur is nog aanwezig. binnen de muur  Aan de grote toegangspoort bevindt zich het kasteel, dat nu deels stadhuis en bibliotheek is, maar ook een aantal musea bevat.  Stadswandeling op de stadswallen en ritje met de Petit Train.068 St. Malo057 St. Malo De wandeling op de versterkte muur van 1,8 km lengte met uitzicht over de zee was prachtig. In de oude stad is de kathedraal Saint-Vincent een bezienswaardigheid. Na de landing van de geallieerden in Normandië op 6 juni 1944, werd het oude deel van Saint-Malo, de Intra-Muros of de Ville Close, voor meer dan 70% verwoest. Het is na de oorlog weer opgebouwd, overwegend in de oorspronkelijke 18e-eeuwse stijl.

15 september - 1e gedeelte thuisreis - Veel file, 'n uur stilstaan, vrachtwagen op z'n kant, regen, kwartier voor sluitingstijd van de camping komen wij op de camping die wij voor de laatste nacht gepland hadden. Pfff....net op tijd!                                   16 september - 2e gedeelte thuisreis - Veel file en regen maar dan wel lekker weer thuis. Ook niet verkeerd.

250 Fietsjes staan klaar voor 'n tourtje door prachtig BretagneDit waren 3 heerlijke weken waarin we gefietst, gewandeld en genoten hebben,

1. Teun Ina:
    1 augustus 2016
    Veel plezier en mooi weer dan maar weer
  2. Gerda:
    1 augustus 2016
    Leuk hoor plannen maken.....Dat wordt weer genieten.
  3. Ina:
    1 augustus 2016
    Ja dat doen jullie goed. Lekker genieten
  4. Teun Ina:
    25 september 2016
    Mooi reis verslag. Op naar de volgende