Verslag van onze vakantie (8 t/m 28 juni)

29 juni 2017 - Villers-le-Sec, Frankrijk

Juni 2017 -Vakantie Limburg, Belgische Ardennen en Frankrijk.

002 Op weg   005 Camping Geijsteren   003 Camping Geijsteren  004 Camping Geijsteren

Donderdag 8 juni vertrokken voor 3 weken richting Frankrijk met als eerste overnachting in Venray, op 'n camping aan de Maas: Landgoed Geijsteren.  Prachtige omgeving      Het is heerlijk weer om te rijden. We komen om 15.00 uur aan en krijgen 'n prima plekje toegewezen. We zetten alleen de luifel uit en genieten heerlijk in de zon van de rust en 'n lekker wijntje. Vrijdag 9 juni worden we wakker met veel regen. De buienradar geeft aan dat het rond 13.00 uur droog wordt. Kunnen we misschien vanmiddag nog stukkie fietsen. De buienradar klopte en hebben we heerlijk toch nog 20 km gefietst. Zaterdag 10 juni: prachtig weer. We gaan op de fiets naar Ton en Ellen. 'n Tochtje van 9 km. Met wat onderbrekingen waren we er na 'n klein uurtje. Gezellig geborreld, gegeten en overnacht. Na 'n goede nachtrust en 'n heerlijk ontbijt zijn we de volgende dag weer richting de camping gegaan. Ton en Ellen brachten ons via 'n omweg weer veilig terug. Maandag 12 juni vertrekken we rond 11.30 uur naar de volgende bestemming in België: Camping La Clusure. Leuke camping, waar veel georganiseerd werd, zoals bierproeverij, excursies naar diverse steden in de omgeving en wandelingen. Maar ook de allerkleinsten werden vermaakt. Tevens was er 'n uitstekend restaurant maar ook voor 'n frietje of 'n Hollandse kroket kon je terecht.                                                                        ​010 Camping La Clusure    009 Camping La Clusure    012a Camping La Clusure  012 Camping La Clusure  011 Camping La Clusure

021 Grotten van Han      019 Grotten van Han              015 Grotten van Han   018 Grotten van Han     026 Wildpark Han      029 Wildpark Han                       Donderdag 15 juni: de Grotten van Han bezocht. Één ding was zeker, het was er lekker koel. Het was zeker een bezoek waard.                                                                             Han-sur-Lesse ligt, zoals de naam het zegt, op de rivier de Lesse, die in de buurt van Han-sur-Lesse delen van het kalksteenmassief heeft weggesleten zodat grotten ontstaan zijn. Deze grotten, wereldwijd bekend als de grotten van Han, zijn de grootste trekpleister van Han. Daarnaast is in 1970 een wildpark geopend dat verschillende diersoorten bij elkaar brengt die in de streek ooit geleefd hebben (waaronder wilde zwijnen en damherten, maar ook wolven en lynxen).  Daarnaast is er ook het PrehistoHan, in dit museum kunnen bezoekers zien hoe de grotten ontstaan zijn en hoe men ze onderzoekt. Dit museum herbergt een collectie archeologische vondsten die reiken van het neolithicum tot het heden. Zondag 18 juni hebben we met 'n safaricar 'n tocht door het wildpark gemaakt. Ook 'n bezoek gebracht aan de Sint Hubertuskerk die uiteraard midden in het dorp staat. Vrijdag 16 juni  gaan we naar het Kasteel van Lavaux-Sainte-Anne. Dit is een kasteel in Lavaux-Sainte-Anne, een deelgemeente van Rochefort in België. Het kasteel, dat uit 1193 stamt, bezit ronde, 15de-eeuwse hoektorens met uivormige koepels en wordt omringd door een slotgracht. De binnenplaats wordt echter geflankeerd door renaissancegevels in zachtgekleurd baksteen, met arcaden. De gemeubileerde kamers zijn ingericht als musea over het lokale wild en over de rurale tradities van de Famenne.

024 Chateau de Lavaux Sainte Anne  025 Chateau de Lavaux Sainte Anne  023 Chateau de Lavaux Sainte Anne  022 Chateau de Lavaux Sainte Anne                                                                                Rochefort De stad profileert zich als toeristische trekpleister. Naast twee verschillende toeristische treintjes beschikt de stad onder meer over de Gallo-Romeinse villa Malagne waar men het leven van 2000 jaar geleden tot leven probeert te brengen, de Notre Dame de la Visitation, de Grot van Lorette-Rochefort en de ruïnes van het Gravenkasteel uit de elfde en de veertiende eeuw. In de nabije omgeving bevindt zich tevens de abdij Notre-Dame de Saint-Rémy waar de Rochefort-bieren gebrouwen worden. De abdij zelf is niet te bezoeken, wel worden er met enige regelmaat enkele abdijproducten verkocht. Wij hebben hier eigenlijk alleen maar een terrasje gepakt.

Maandag 19 juni - We besluiten naar Dinant te gaan. Eigenlijk niet handig: alles gesloten, dan maar met de boot mee. En het was nog steeds warm.                                                    031 Boottocht Dinant   032 Boottocht Dinant    035 Boottocht Dinant   036 Boottocht Dinant   037 Boottocht Dinant    044 Boottocht Dinant   043 Boottocht Dinant    041 Boottocht Dinant                   038 Boottocht Dinant  040 Boottocht Dinant  042 Boottocht Dinant  033 Boottocht Dinant

Dinsdag 20 juni: Het belooft een warme dag te worden en wij besluiten om de koelte op te zoeken: lekker beetje toeren in de omgeving. Rondrit langs de Lesse.

We komen onderweg het Euro Space Center 054 ESA Redu   052 ESA Redu tegen. Het Euro Space Center dat gelegen is in het Waalse dorpje Transinne vlakbij de autosnelweg E411 (afrit 24). Hoeveel landen in de wereld kunnen zeggen dat ze een Space Shuttle hebben staan op ware grootte of beschikken over simulatoren waarmee je je bijna gewichtloos voelt of waarmee het voelt alsof je op de Maan loopt? Het Euro Space Center werd in juni 1991 plechtig geopend en groeide sindsdien uit tot een educatief centrum waar zowel jongeren alsook volwassenen alles kunnen leren over ruimtevaart en de verkenning van ons zonnestelsel. Zowel in België alsook in Nederland, Frankrijk en Duitsland is het Euro Space Center dé referentie geworden voor jongeren die geboeid zijn door de ruimte aangezien men hier unieke ruimtestages kan volgen op een hoog educatief niveau. De afgelopen jaren kende het Euro Space Center een ware metamorfose. Er werd onder meer een permanent meteorologisch data-station geïnstalleerd op het dak van het centrum, er werden in samenwerking met ESA drie nieuwe expositiezalen ontworpen en de buitenkant van het complex kreeg een high-tech kleedje. Kortom: het Euro Space Center is een ware must voor iedereen die geboeid is door de ruimte. Het is doorheen de jaren dan ook uitgegroeid tot één van de grootste educatieve centra in België.

Woensdag 21 juni:  Bezoek aan de Citadel van Dinant. Het treft: als we aankomen kunnen we nog net met de rondleiding mee. De Citadel van Dinant is een van de grootste attracties van Dinant. Het militaire fort op de rotsen boven Dinant is al eeuwen lang gezichtsbepalend voor de stad. Men bereikt de Citadel met het kabelbaantje wat vanuit de voet van de rotsen naast de kerk je omhoog brengt. Je kunt met de auto ook omrijden en dan gelijk langs boven de citadel bereiken. Wat wij dus ook gedaan hebben. We zijn wel met de kabelbaan naar beneden gegaan om 'n terrasje te pakken.

077b Citadel Dinant 061 Citadel Dinant 063 Citadel Dinant 065 Citadel Dinant 066 Citadel Dinant

De Citadel is uiteraard gebouwd als verdedigingsfort voor de stad. In tijden van nood vluchtte de bevolking de Citadel in en beschoten de militairen vanuit de citadel de vijandige legers die vanaf de Maas of de andere oever de stad bestookten. Het verhaal wat wordt verteld door de gids wordt ook verlevendigd door verschillende gebruiksvoorwerpen en stellages met poppen die scènes uit het verleden uitbeelden. Dit verleden voert je vanuit de middeleeuwen, Franse tijd naar de tijd van de Hollanders die het fort ook enige tijd in handen hadden en flink verbouwden. In meerdere kamers wordt het leven van zo’n Hollands kampement uitgebeeld. In kleine miniatuurtjes worden vervolgens nog enkele scènes uit belegeringen uit de Bourgondische tijd weergegeven. De bloederige slachting van alle koperslagers bijvoorbeeld die door Karel de Stoute twee aan twee gebonden de Maas in werden gegooid. De rondleiding eindigt met een bijzondere ervaring met een loopgraaf uit de Eerste Wereldoorlog. Een zeer kort hoogtepunt van de rondleiding. Het is een van de weinige musea in België die de angsten die men moest doorstaan in de loopgraven enigszins realistisch weet weer te geven. Naast de binnenkant van het fort is natuurlijk ook de buitenkant een bezoek waard. Het adembenemende uitzicht wat je hier hebt over de Maas en de omgeving van Dinant is een bezoek zeker waard.

067 Citadel Dinant 068 Citadel Dinant 069 Citadel Dinant  070 Citadel Dinant    072 Citadel Dinant 076 Citadel Dinant    073 Citadel Dinant   075 Citadel Dinant                                                  060 Citadel Dinant   081 Citadel Dinant   084 Citadel Dinant   079 Citadel Dinant

Donderdag 22 juni: er is er een jarig.........Gezellig met buurtjes op de camping aan de koffie met gebak. Daarna een bezoek gebracht aan een plaatsje in de omgeving: St. Hubert. De oorsprong van Saint-Hubert gaat terug tot de vroege middeleeuwen toen de stad Andage heette. Nadat in 825 het stoffelijk overschot van bisschop Hubertus van Luik in de plaatselijke abdij was begraven, ontwikkelde Andage zich tot een bedevaartsoord en veranderde de plaatsnaam na enige tijd in die van Saint-Hubert.                 091 Saint Hubert 092 Saint Hubert 093 Saint Hubert 095 Saint Hubert  094 Saint Hubert 090 Saint Hubert

Vrijdag 23 juni: Reisdag naar de volgende camping in Villers-le-sec. Camping Villey-le-Sec ligt op de as Nancy – Toul en is goed bereikbaar via autosnelwegen (A 31).

107 Camping Villers-le-Sec aan de Moselle 103 Camping Villers-le-Sec aan de Moselle  102 Camping Villers-le-Sec aan de Moselle

Dit zeer bijzondere domein aan de oevers van de Moezel in een groene en heuvelachtige omgeving maakt deel uit van de toeristische toer Boucles de la Moselle. Tevens is deze Camping 'n prima doorgangscamping met een zeer goed restaurant.

Zondag 26 juni: Op de fiets naar Toul.

122 Toul          121 Toul        120 Toul        101 Camping Villers-le-Sec aan de Moselle

Toul is een vestingstad in het Franse departement Meurthe-et-Moselle, gelegen aan de rivier de Moezel.

116 Toul

De Kathedraal Saint-Étienne van Toul is een Rooms-katholieke kathedraal, kenmerkend vanwege zijn gotische stijl. De huidige kathedraal is gebouwd in de 13e eeuw. Voorheen diende de kathedraal de zetel van de bisschop van Toul.

116a Toul         118 Toul      117 Toul       114 Toul          111 Langs de Moselle naar Toul

Donderdag 29 juni: Thuisreis.

108 Camping Villers-le-Sec en er staat ons iets te wachten!