Vakantie op camping aan de Moezel.

3 juli 2022 - Hank, Nederland

Moezeltrip - 17 juni t/m 4 juli 2022

Hank - Nederland - 17 juni - 30 graden

Een tochtje langs de Moezel wordt door veel kampeerders gemaakt in de zomer of herfst, maar wij gaan nog net voor het hoogseizoen begint. De dag van vertrek zou het 30 graden worden. Onze locatie voor komende 2 weken is Camping Hollaendischer Hof in Senheim aan de Moezel. De Moezel is een van de belangrijkste zijrivieren van de Rijn. Dat wordt komende 2 weken genieten van deze rivier met zijn smalle valleien, pittoreske stadjes en prachtige natuur en architectuur.

Senheim - Duitsland - 17 juni - 30 graden

We waren niet de enige op deze gezellige camping. Door een feestdag in Duitsland zat deze camping dus echt bomvol, vinden wij niet echt leuk, maar de locatie is perfect en hebben we een leuk plekje met mooi uitzicht.

Senheim - Duitsland - 18 juni - 36 graden

Weer een warme dag, 36 gr. Dus was het goed weer voor een fietstochtje met onderweg een verkoelend drankje. 's-Avonds in restaurant op de camping gegeten. Konden alleen cash afrekenen en we hadden niet veel cash. Dus was even puzzelen ......

Beilstein - Duitsland - 19 juni - 32 graden

Vandaag op de fiets naar een van de pittoreske dorpjes, daar op zoek naar een pinautomaat. Niet gevonden maar een gezellig terras met uitzicht over de Moezel. Cola en Icetea  besteld en doe nog maar een cola. ..... probleem bij afrekenen. Ook hier alleen cash. Mochten dan bij uitzondering pinnen.

Senheim - Duitsland - 20 juni - 20 graden

Wat we meegemaakt hebben? Afgelopen nacht heftig onweer, zo heftig hebben we het zelden meegemaakt. Het was wel voorspeld, de luifel stond goed vast met de stormbanden en alles stond verder goed vast en afgedekt. Vandaag begon regenachtig, dus dan maar boodschappen gehaald bij de Lidl en Edeka.

Cochem - Duitsland - 21 juni - 24 graden

Vanmorgen rustig aan, het was nog fris, 17 gr. Al snel kwam het zonnetje door en werd het heerlijk weer. Vandaag gaan we naar Cochem. Gezellige winkeltjes en terrasjes. Hoog boven Cochem troont de Reichsburg, die rond het jaar 1000 verrees. Kijk nou ....Cochem heeft ook een Citytrain. Kunnen nog net met de laatste rit mee. Morgen volgt het 2e verslag over Cochem......want dan hebben we wat te vieren!🎂

Cochem - Cash & Caps - Duitsland - 22 juni - 25 graden

Vandaag gaan we de burcht van Cochem bezoeken. Er gaat een shuttle bus naar boven en we besluiten die dus ook idd maar te nemen. Busje komt zo......5 min. wachten. We vragen ons wel af of het mondkapje nog verplicht is. We zien wel........ja dus.....hadden we niet....telefoon en petje ....in de auto. Dus toch maar even terug naar de auto. Met anderhalf uur vertraging kwamen we bij de burcht aan. Bezichtiging alleen mogelijk met gids. Deze oude burcht is altijd al het gezicht van Cochem geweest en onmiskenbaar een van de bekendste bezienswaardigheden in deze regio. De Reichsburg Cochem werd vermoedelijk rond het jaar 1000 gebouwd. In de loop van de geschiedenis werd de burcht door verschillende Paltzgraven bewoond. In 1942 werd de Reichsburg eigendom van het Duitse Rijk. In 1978 kwam het in bezit van de stad Cochem en is het tot op heden een belangrijke bezienswaardigheid. Vanaf de burcht heb je een prachtig uitzicht op de Moezel en omgeving.

O ja ....feestje....dus aansluitend hapje eten..... letterlijk hapje: seniorenportie. Rob is tenslotte een jaartje ouder geworden.

Maar nu wat ons ook vandaag weer verbaasd is dat we bijna overal alleen CASH kunnen afrekenen.

Van luifel naar voortent - 24 juni - 25 graden

Aangezien het komende dagen er toch regelmatig wat buien vallen hebben we de voortent toch maar opgezet. Toch beter, staan de fietsjes ook droog. Vanmiddag om 16.00 stond er een wijnproeverij met Martin Loescher op het programma. We beginnen op de camping, kregen dus ook een klein glaasje voor onderweg en gaan direct naar de wijnberg terrassen van de Senheimerlay. Tijdens de wandeling stopte hij regelmatig om te vertellen over de traditionele 2000 jaar oude wijnbouw van de Moezel. Maar bij iedere stop toverde hij ergens een fles wijn vandaan en kregen we allemaal een half glaasje wijn. De wandeling duurde ongeveer 90 minuten en eindigde in de 900 jaar oude wijnkelder van het familiebedrijf. Daar kregen we dus ook nog een likeur om te proeven. Benieuwd of deze thuis net zo lekker smaken als hier.

Fietsen vanaf de camping langs de Moezel

25 juni - 28 graden

Het is heerlijk fietsen langs de Moezel. En onderweg veel mogelijkheden om te stoppen op een terras,  heerlijk op een bankje of gewoon op het gras.

Dagje Koblenz - Duitsland - 27 juni - 22 graden

Er wordt gezegd dat de Altstadt een echt plaatje is die je niet mag missen. Het ís een knusse verzameling pastelkleurige straatjes en lieflijke pleintjes, boordevol romantische en historische panden. Op een van de pleinen een prachtige fontein die de historie van Koblenz verbeeldt, van de Romeinen tot nu. De Liebfrauenkirche is gebouwd op het hoogste punt van de stad. De fundamenten stammen al uit de 5e eeuw. Door de eeuwen heen werd de kerk flink verbouwd en uitgebreid. Jammer dat we er niet in konden. Als er tijd over is komende dagen gaan we nog een dag naar Koblenz, kwamen vandaag tijd te kort.

Fietsen naar de Sluis St. Aldegund - 28 juni - 26 graden

Was heerlijk weer voor een fietstochtje langs ..........hoe kan het ook anders dan de Moezel. De route eindigt bij de Sluis St. Aldegund. Op dat moment ging er ook een schip de sluis in. Dit vrachtschip was bijna 10 meter breed en 110 meter lang. Op deze route rijden we langs veel campings die allemaal volledig bezet zijn. We zien veel auto's, caravans en campers staan met Nederlandse kentekens.  Bijna elke camping heeft wel een Imbiss (klein cafetaria) en ja met zoveel Nederlanders is de kans groot dat een frikadel speciaal goed verkoopt. En die was lekkerrrr!!

Lunchen in Wittlich - Duitsland - 29 juni - 27 graden

Waarom deze plaats? Ik kan wat redenen noemen:

1. Je kunt er misschien shoppen.

2. De plaats onderhoudt een vriendschap met de Nederlandse plaats Boxtel.

3. Het is de Kreisstadt van de Landkreis Bernkastel-Wittlich.

Allemaal niet echt interessant.......de werkelijke reden van ons bezoek aan deze plaats is dat het precies halverwege de route ligt tussen het vakantiehuis van Ria en Wim en onze camping aan de Moezel. Het weer was zonnig en hebben we dus eerst op een terras koffie gedronken, daarna beetje geluncht en geshopt. Dit heeft een mooi horloge voor Wim opgeleverd. Tenslotte nog een biertje, Radler, cola en een rosé. Was weer gezellig!!!!

Deutches Eck Koblenz - Duitsland - 30 juni - 31 graden

Deutches Eck is een gedenkteken in Koblenz. De kunstmatige landtong markeert de monding van de Moezel in de Rijn. Hier staat een nationaal monument voor de Duitse eenheid. Deutches Eck maakt deel uit van het UNESCO werelderfgoed. De landtong heeft een spitse vorm om zo plaats te kunnen bieden aan het nationale monument dat er in 1897 werd neer gezet. Het monument was oorspronkelijk bedoeld om de Duitse eenwording in 1871 te herdenken en bestaat uit een ruiterstandbeeld van Keizer Willem I op een hoge sokkel. Lange tijd ontbrak het ruiterstandbeeld dat in de Tweede Wereldoorlog werd verwoest. In 1993 werd een nieuw ruiterstandbeeld geplaatst.

☀️🥤🧋😎

Het was vandaag weer een zeer warme dag goed voor regelmatig een terrasje met veel cola en echte Icetea.

Laatste dag - Duitsland - 2 juli - 27 graden.

Wat doe je op een laatste dag? Afbreken en afscheid nemen van de wijngaarden! Morgen op tijd weg vóór dat de trekkeroptocht vanuit het dorp begint.

Dit was onze laatste vakantie van ons samen. - Rob is op 5 maart 2023 aan zijn allerlaatste reis begonnen.